Journalisten worden overspoeld met pitches. Soms wel met tientallen per dag. Vraag je je af waarom je geen reactie krijgt op jouw pitch? Het antwoord is waarschijnlijk simpel: je pitch is te saai of sluit niet aan op de onderwerpen waar deze journalist over schrijft. Maar hoe zorg je er dan voor dat jouw pitch de volgende keer niet wordt overgeslagen? Hoe val je op? Hoe pak je dit aan? In deze blog geef ik je een aantal tips om ervoor te zorgen dat jouw pitch opvalt.

Opvallen, opvallen, opvallen

Misschien wel de grootste ergernis van journalisten en de belangrijkste reden voor hen om een voorstel af te slaan, is het ontvangen van een pitch die niet aansluit op de onderwerpen waar de journalist over schrijft. Gevolgd door een saaie pitch waarin geen moeite is gestoken of een te commerciële pitch. Maar wat ontvangt de journalist dan wel graag? Uit onderzoek blijkt dat ze het liefst exclusief nieuws of onderzoek (39%), breaking news (27%), of nieuws met emotie (15%) ontvangen. Om ervoor te zorgen dat jouw mail wordt geopend én er op je voorstel wordt ingegaan, moet je dus voldoen aan minimaal één van de hierboven genoemde aspecten. Maak voor jezelf een checklist en controleer of jouw pitch een van deze aspecten bevat en of het daarnaast aansluit op waar de journalist over schrijft.

Prikkel de interesse

Om op te vallen is het van belang dat je je goed inleest in de journalist en je goed voorbereidt. Wat wordt er allemaal in de media geschreven over dit onderwerp? Kun je hierop inhaken? Wat ontbreekt er in eerder gepubliceerde artikelen? De journalist ontvangt het liefst écht nieuws. Iets wat nog niet in het nieuws is geweest of wat bijzonder genoeg is voor een artikel. Of het nou om een blog, persbericht of interview gaat, jij wil dat de journalist jou uitkiest! Je gaat dus op onderzoek uit, leert de desbetreffende journalist kennen en levert vervolgens relevante informatie aan die op dat moment interessant is voor de journalist.

Je pitcht het verhaal, niet je merk of bedrijf. Zorg dus voor verdiepende informatie van waarde. Dit hoeft niet direct te gaan over je product of dienst. Maar kan beter gaan over wat er speelt in de maatschappij. Sluit jouw idee hierop aan? Zorg er vervolgens voor dat jouw pitch een verassend haakje, relevante data, interessante analyses of oplossingen bevat. Zo prikkel je met jouw pitch de interesse van de journalist.

To the point

Het klinkt cliché, maar een goede pitch is kort maar krachtig. Uit onderzoek blijkt dat de meeste journalisten het liefst pitches ontvangen tussen de 100 en 200 woorden. Dit is dus vrij beknopt. Des te belangrijker dus om streng te selecteren wat je wel en niet in je pitch vertelt. Te beginnen met het creëren van een pakkend onderwerp voor de mail. Een voorbeeld hiervan is: ‘58 procent van de Nederlanders vergaderde vanaf hun bureau’. Dit klinkt minder interessant dan: ‘42 procent van de Nederlanders vergaderde vanuit bed’. Soms kun je een groot verschil maken door het nieuws van een andere kant te belichten. Gebruik de informatie en data die je tot je beschikking hebt goed en pak het meest opvallende nieuws eruit.

Pitch uitgestuurd en nu?

Komt er een reactie binnen? Dan sta jij in de startblokken! Soms ontvang je een reactie binnen een paar uur en moet je snel schakelen. Een goede voorbereiding hierbij is belangrijk. Zorg er dus voor dat jij gelijk alles kan regelen als de journalist op jouw pitch reageert.

Hulp nodig bij het benaderen van de media? Of ben je nieuwsgierig naar hoe je media-aandacht kan creëren voor bijvoorbeeld je product of onderzoek? Stuur ons dan een bericht. Wij helpen je graag bij het creëren van waardevolle publicaties die bijdragen aan het vergoten van de naamsbekendheid van jouw organisatie.

Deel dit artikel
Meer artikelen lezen?

Lees nu ook onze andere artikelen om op de hoogte te blijven.