Hoe een tweetje zo maar nieuws wordt
Als trotse bewoner van Amsterdam Noord, ga ik bijna iedere dag met het pontje naar de overkant – tenminste als ik in een van de andere stadsdelen moet zijn. Sommigen zien dat als een belemmering, ik vind het heerlijk. Alsof je met de veerpont naar Texel gaat. Maar dan anders. Noord is flink in ontwikkeling en dat is met name te merken aan de drukte op de boten. Afgelopen zaterdag was wat mij betreft het toppunt. Een festival, een drukbezochte rommelmarkt en een afgesloten IJtunnel zorgden voor een gekkenhuis. Mensen konden de pont niet op én niet af.
Normaal is er handhaving of politie aanwezig om de boel een beetje stroomlijnen. Maar deze middag leek daar geen sprake van. Dus tweette ik, met foto:
“Complete #chaos bij de pont naar @amsterdam_ij. Waar blijft handhaving of politie? @AT5 @Politie_Adam”
Binnen no time reageerde de politie dat ze een kijkje ging nemen. En een paar minuten later lieten ze mij weten dat ze de GVB hadden opgedragen om een extra boot in te zetten. Hoewel ik via een andere verbinding al lang aan de overkant was, was het doel van mijn tweet geslaagd. Door de inzet van de politie, werd de drukte verminderd.
Toch bleef het niet bij die ene tweet van de politie. Kort erop kreeg ik bericht van AT5, of ze de foto mochten gebruiken voor een nieuwsbericht. En ondertussen bleven de reacties binnenstromen. Vaak deelden ze mijn mening, maar andere berichten waren redelijk venijnig. En toegegeven, soms voelde ik me best aangevallen. Uiteindelijk ontdekte ik waardoor de stroom van reacties zo groot was. Niet alleen AT5 berichtte over de drukte, ook het Parool had het nieuws overgenomen. In het artikel werd pontificaal mijn tweet getoond.
Eén tweetje leidde dus tot een online discussie en een (lokaal) nieuwsbericht. Maar wat zijn de ingrediënten voor zo’n ‘spraakmakende’ tweet?
– De juiste hashtags
– De juiste en relevante @-mentions
– Een foto
– Actualiteit (en misschien wel een beetje komkommertijd)
Wat ik wil benadrukken met deze blog, is het feit dat Twitter-berichten dus écht opvallen, gebruikt kunnen worden en tot een bepaald doel kunnen leiden. Of dat nu vermindering is van de drukte op een boot, of tot de download van een rapport. De hierboven genoemde punten zijn in ieder geval de succesfactoren en onmisbaar in iedere tweet.
Lees nu ook onze andere artikelen om op de hoogte te blijven.