Daar is ‘ie dan: de eerste van twintig cases die wij de komende tijd gaan delen om ons twintig jarig bestaan te vieren. We nemen jullie in deze ambitieuze reeks mee in twintig jaar Marcommit-historie en geven je een inkijkje in wat zich de afgelopen twintig jaar heeft afgespeeld binnen de Marcommit-muren. Want je kunt stellen dat er veel veranderd is en dat we veel mooie dingen hebben gedaan. Dus geven we bij deze het startschot en lichten we het hoogtepunt van 2019 uit: de Meet the Chef-campagne van Lightspeed.

B2B meets creativiteit

Een veelgehoorde eigenschap van B2B is het gebrek aan creativiteit, onder andere door het gebrek aan enorme budgetten die in B2C de norm zijn. Dit argument zal je na het lezen van deze case niet zo snel op tafel gooien. De Meet the Chef-campagne is hèt bewijs dat B2B, creativiteit en resultaat heel goed samen kunnen gaan. Voorwaarden? Een goed verhaal, slimme timing en actualiteit.

Samen met Lightspeed voerden we in 2018/2019 met succes de campagne ‘Meet the Chef’ uit. De campagne had als doel om Lightspeed bekend te maken in de Nederlandse horecabranche. Door samen te werken met zes Nederlandse topchefs die kans maakten op een Michelinster werd Lightspeed de ‘talk of the town’ en verstevigde het bedrijf haar autoriteitspositie. Deze campagne inspireert en laat zien dat je met een vleugje creativiteit en een snufje influencer marketing je doelgroep kunt raken en je doelstelling kunt behalen. Met als kers op de taart: (internationale) erkenning door het behalen van de B2B Award bij de Grand Prix Content Marketing Awards én de IPRA Golden World Awards for Excellence 2019 in de categorie PR on a Shoestring.


Creativiteit in creatie

De creativiteit van deze campagne zit ‘m onder meer in de distributie en planning van de miniserie waarin zes top-chefs gevolgd werden. Er werd een exclusieve première georganiseerd in de bioscoop van de Amsterdamse SOHO House. Tijdens dit unieke evenement werden alle zes afleveringen achter elkaar uitgezonden. Hiervoor nodigde Marcommit alle relevante journalisten en influencers uit, zodat zij verslag konden doen van de documentaire. Direct na de première werd de trailer online gelanceerd, waarna wekelijks een nieuwe aflevering op YouTube, Instagram en IGTV verscheen. Alle relevante journalisten en influencers werden telkens door Marcommit op de hoogte gebracht.

Als aanvulling op de video’s is er op de website van Lightspeed een landingspagina gemaakt voor deze campagne. De volledige serie was uiteindelijk beschikbaar na zeven weken. Nadat de eerste aflevering online was gekomen werden de Michelinsterren uitgereikt, daar konden we goed op meeliften qua publiciteit. Ook werd er in samenwerking met de chefs een receptenboek geschreven. Deze was te downloaden op de website van Lightspeed. Ook werden er gedrukte varianten uitgereikt aan journalisten, klanten en influencers. Aan de hand van dit receptenboek creëerden we nog een extra contact tussen de doelgroep en Lightspeed.

Resultaat om je vingers bij af te likken

Voorafgaand aan de campagne stemden we met Lightspeed heldere PR-doelen af, passend bij de campagne en behoeften. Een enorm (media)bereik met een beperkt budget is een resultaat waar veel campagneleiders hun vingers bij aflikken. Maar daar hield het niet op:

  • Het totale bereik van alle publicaties bij elkaar opgeteld komt uit op: 57,4 miljoen.
  • Het aantal impressies van alle publicaties komt uit op: 154.000.
  • De publicaties zijn in totaal meer dan 221 keer gedeeld via social media.
  • Alle video’s samen zijn op Youtube in totaal 390.000 keer bekeken.
  • Het totale engagement op Facebook is 95.581. Dit is het totale aantal acties dat mensen deden op de Facebookpagina en de posts. Dit leverde 545 reacties op, 89 comments en de berichten zijn 51 keer gedeeld.
  • De landingspagina heeft 7770 sessies gehad
  • Het whitepaper is 176 keer gedownload. De conversieratio was hierbij 11 procent (downloads/pageviews)

Creativiteit in subtiliteit

Eén van de learnings van deze case is dat ook in B2B veel ruimte is voor creativiteit én dat het veld erbij gebaat is. Lightspeed is op het eerste gezicht misschien een leverancier van een cloudgebaseerd alles-in-één kassasysteem voor elk type horecazaak. Vaak wordt er dan een campagne bedacht rondom het product en de mogelijkheden ervan, inclusief inwisselbaar whitepaper over de features van het product. Maar deze campagne laat zien dat je veel meer succes boekt als je je in de doelgroep verplaatst en je purpose centraal zet. In het geval van Lightspeed zit dat met name in ondernemers efficiënter laten werken, datagedreven beslissingen laten nemen en zo een onvergetelijke ervaring voor gasten te creëren. Dat is verweven in deze campagne, die laat zien wat er speelt bij de doelgroep en deze centraal zet. Zo wordt een eenvoudige ICT-oplossing veel meer dan dat. Deze campagne laat daarnaast goed zien dat een conversiemiddel, zoals een whitepaper, een creatieve inslag kan hebben en tegelijkertijd effectief kan zijn. Het receptenboek bleek een schot in de roos dat bovendien ook voor mensen buiten de directe doelgroep interessant is.

Met deze case hebben we officieel de reeks van twintig Marcommit-cases afgetrapt. Houd onze website en social media-kanalen in de gaten voor de volgende in de reeks. Meer weten over wat wij voor jou kunnen betekenen? Neem contact op!

Deel dit artikel
Meer artikelen lezen?

Lees nu ook onze andere artikelen om op de hoogte te blijven.

Let's have
a chat