Wegens ons twintigjarige bestaan nemen we jullie de komende tijd mee in 20 jaar PR en marketing in B2B IT, tech en HR. In dit vierde deel van deze serie staat #dedeurstaataltijdopen centraal. Deze case verslaat het verhaal van incasso- en gerechtsdeurwaardersorganisatie Flanderijn. Wat komt er als eerst in je op als je ‘deurwaarder’ hoort? De meeste mensen hebben hier geen positieve associatie mee en houden de deurwaarder het liefst letterlijk buiten de deur. Contact met deze zogenaamde ‘boeman’ betekent immers foute boel. Hoe zet je dan een incasso- en gerechtsdeurwaardersorganisatie op de kaart als een partij die mensen uitnodigt om bij hen de deur plat te lopen? Deze uitdaging grepen wij met beide handen aan. Met een dosis creativiteit, een scherpe hashtag en prikkelende onderzoeksresultaten, positioneerden we Flanderijn als de meest klantvriendelijke creditmanagementorganisatie van de Benelux.

Probleemschulden voorkomen

Schulden horen bij een gezonde economie, maar probleemschulden niet. Daarom maakt Flanderijn zich hard voor het voorkomen van problematische schuldensituaties. Tijdig ingrijpen is hierbij cruciaal. Hoe eerder er een oplossing komt voor een betalingsachterstand, hoe eerder openstaande facturen worden voldaan. Dit is zowel voor de schuldenaar als de schuldeiser de meest ideale situatie. De realiteit is echter dat veel mensen pas te laat of zelfs helemaal niet aan de bel trekken. Er heerst een taboe op het hebben van schulden en er is vaak sprake van schaamte. Maar als er in het ergste geval uiteindelijk een deurwaarder op de stoep staat, zijn de problemen niet meer in één dag op te lossen. De missie van Flanderijn? Mensen met betalingsachterstanden bewegen om zo snel mogelijk in beweging te komen en persoonlijk contact te zoeken. In zo’n vroeg stadium is een oplossing binnen handbereik en kan erger worden voorkomen.

#dedeurstaataltijdopen

Bij Flanderijn staat persoonlijk contact, warmte en het denken in oplossingen centraal. Een prikkelende hashtag is dé manier om deze boodschap op een herkenbare manier te verpakken. De hoofdboodschap van het verhaal is dat klanten, oftewel schuldenaren, altijd aan kunnen kloppen bij Flanderijn. De deur staat symbool voor hoe open of gesloten mensen zijn over privézaken zoals hun financiën. Een gesloten deur kenmerkt schaamte en het verbergen van problemen. Flanderijn wil mensen stimuleren om hun deur open te zetten, zodat er een gezonde en open situatie ontstaat om samen te zoeken naar een oplossing voor financiële problemen. Daarom kunnen ze altijd bellen, mailen en chatten, of letterlijk de deur platlopen bij één van de regionale kantoren. De deur van Flanderijn staat altijd open en dus werd het #dedeurstaataltijdopen.

Zodra de hashtag was geboren, werd het tijd voor een passende campagne. Een onderzoek onder consumenten moest inzichtelijk maken hoe Nederlanders eigenlijk denken over schulden. Hebben ze schulden? En zouden ze een dergelijke situatie met naasten bespreken? De resultaten dienden als kapstok om de missie van Flanderijn te vertellen. Met Michel van Leeuwen en Marieke Boon als boegbeelden, beiden gerechtsdeurwaarder, slingerden we de visie van Flanderijn de Nederlandse media in, en met succes.

Opiniestukken, nieuwsberichten en radio-interview

De onderzoekscijfers werden gretig opgepakt met als resultaat een bereik van ruim twee miljoen Nederlanders in zowel landelijke als vakmedia. Verschillende opiniestukken van Michel verschenen in dagbladen als Telegraaf, Algemeen Dagblad en Het Financieele Dagblad en hij was hoofdgast in het programma Zakendoen van BNR.  Marieke kreeg een verslaggever van De Telegraaf mee op route én was gast in het televisieprogramma De Publieke Tribune van Human. Kortom, aan publiciteit geen gebrek. Medio 2019 riep de overheid de campagne ‘Kom uit je schuld’ in het leven en vervelend genoeg ontstond de coronacrisis. Schulden, en dan met name de angst voor een forse toename daarvan, waren vanaf dat moment bijna dagelijks onderwerp van gesprek. Zo ontstond er voor Flanderijn een nog groter podium om Nederland te overtuigen van het belang om tijdig aan de bel te trekken bij betalingsachterstanden. Inmiddels is de persoonlijke aanpak kenmerkend voor de organisatie en heeft Flanderijn al veel probleemschulden kunnen voorkomen.

Geïntegreerd geheel

Wat de campagne uiteindelijk écht tot een groot succes maakte? Het team van Flanderijn omarmde de hashtag volledig. Hierdoor werd deze niet alleen het uitgangspunt in alle PR-uitingen, maar ook in de gehele marketingcommunicatiestrategie: van website en social media tot mailings en interne communicatie. Van de kracht van herhaling was gedurende deze campagne dus absoluut sprake. Zo bouwen we consequent aan de positie van Flanderijn als meest klantvriendelijke creditmanagementorganisatie.

Dit was alweer de vierde case in de reeks van twintig Marcommit-cases. Houd onze website en social media-kanalen in de gaten voor de volgende. Heb jij ook een verhaal dat bekend moet worden bij een groot publiek, maar weet je niet hoe je dat moet aanpakken? Neem contact op!

Deel dit artikel
Meer artikelen lezen?

Lees nu ook onze andere artikelen om op de hoogte te blijven.