Het succesverhaal van bloggen in de B2B-markt
Met het maken van alle nieuwe plannen voor 2016, lijkt het soms alsof we 2015 eigenlijk al verlaten hebben. En hoewel dat inderdaad niet veel meer scheelt, blijf ik toch nog even met beide voeten in het huidige jaar staan. Want hoe cliché het ook is, in december ga je naast vooruitkijken ook automatisch even terugkijken. In mijn gedachten kwamen de diverse social media workshops voorbij die ik dit jaar weer met veel plezier heb gegeven.
Al vaker blikte ik in mijn blogs terug op deze social media workshops. Naar aanleiding van vragen die er gesteld werden of duidelijke bedenkingen bij de deelnemers. We hebben het over Twitter en LinkedIn gehad, maar in een aparte workshop ook over bloggen. Deze blogworkshops hadden één gemeenschappelijke deler: bij welk bedrijf ik ook was, uiteindelijk wist iedereen minimaal een idee op papier te zetten. Maar nog veel gaver, er werden in twintig minuten tijd ook al hele blogs geschreven! Voldaan ga ik dan ook altijd weer naar huis, maar er blijft natuurlijk één belangrijke vraag over: wat gebeurt er na de workshop? Daarom wil ik graag een succesverhaal met jullie delen, ter inspiratie.
Bloggen doe je niet alleen
Vlak voor de zomervakantie ben ik bij Telindus geweest voor twee blogworkshops. Zo’n twintig medewerkers hadden zich aangemeld. De praktijk heeft me geleerd dat daarna niet iedereen ook inderdaad druk aan het bloggen slaat, maar ik kondigde natuurlijk niet voor niets een succesverhaal aan. Inmiddels zijn we ongeveer vijf maanden verder en de Telindus-blog is niet alleen opgestart, maar is in volle bloei! Telindus is een IT-organisatie die kennis en expertise in huis heeft van end-to-end infrastructuuroplossingen, dat laat zich niet vatten in één woord. En dat laten de blogs dan ook goed zien. Allerlei onderwerpen passeren de revue, van storage, tot glasvezel en security. De medewerkers slagen erin om hun kennis te delen, verzinnen mooie metaforen en maken ingewikkelde onderwerpen net een beetje makkelijker. Dat dit aanslaat bij de doelgroep, laat de groei in followers op Twitter en LinkedIn zien en ook het aantal bezoekers op de website. Het is gaaf om te zien dat de medewerkers elkaars blogs niet alleen lezen, maar ook delen en ter inspiratie gebruiken voor een eigen nieuwe blog. Interactie, zoals het hoort. Complimenten!
Met 2015 bijna achter de rug en 2016 voor de deur, is het voor mij duidelijk dat er binnen de B2B-markt dit jaar weer belangrijke stappen gezet zijn op het gebied van social media. De focus hierop wordt steeds prominenter en steeds minder beschouwen medewerkers het alleen als een taak van marketing en communicatie. Ik verwacht dan ook dat 2016 bol komt te staan van de social media succesverhalen. Ik heb er in ieder geval nog lang geen genoeg van!
Lees nu ook onze andere artikelen om op de hoogte te blijven.