In 2012 bleek uit onderzoek dat één aflevering van Game of Thrones 4.280.000 keer illegaal was gedownload. Dit jaar, bij het uitzenden van seizoen 5, is dat aantal wereldwijd met 45% gestegen. Legaal werd alleen al in Amerika de laatste aflevering van seizoen 5 door meer dan 8 miljoen mensen bekeken. In mijn vorige blog lichtte ik het PR-succes van Game of Thrones al even toe, maar nog niet alles is gezegd. Want hoe zorgen de makers ervoor dat zoveel mensen blijven kijken naar een serie waar zoveel (negatieve) ophef over is?

Het antwoord is simpel. De makers ademen het merk Game of Thrones en blijven trouw aan de onconventionaliteit van het programma. Een aantal voorbeelden? Aan het einde van seizoen 1 wordt het hoofdpersonage vermoord. En nee, hij komt niet terug, zoals dat in vele andere fantasyseries en -films wel gebeurt (Gandalf, van Lord of the Rings bijvoorbeeld). De alcoholist en hoerenloper wordt de publiekslieveling en die moordende schurk blijkt een klein hart te hebben. Het uitgehuwelijkte meisje van het eerste seizoen, huwelijkt zichzelf uit in de laatste. De vrouw zonder hart, blijkt er een te hebben. Bastaarden worden leiders en koninginnen worden vernederd. Niemand is veilig voor de grillen van de (script)schrijver. De kijkers beseffen dit elke aflevering weer. Wie leeft, sterft of erger overkomt is niet te voorspellen, met afgekloven nagels tot gevolg.

Visual storytelling
Een belangrijke aanvulling hierop is de visual storytelling. Het oog wil immers ook wat. Zo worden er gemiddeld 700 (!) kostuums per aflevering gemaakt, die zo mooi zijn dat de kostuummakers meerdere Emmy’s wonnen. Daarbij wordt er weinig gebruik gemaakt van groene schermen. Malta, Kroatië, Marokko, Ierland en IJsland: de acteurs banjeren, ploeteren en zweten door bestaande landschappen van adembenemende schoonheid. En de acteurs? Sommigen zijn bloedmooi (Emilia Clarke en Michiel Huisman) en anderen worden weerzinwekkend gemaakt (Rory McCann en Peter Dinklage).

Alle externe facetten sluiten naadloos aan op het script en de visual storytelling: de boeken, de website, de social media, de merchandise en de PR. Zo ‘spoelde’ er in 2013 aan de kust van Jurassic Coast -dat bekend staat om de vondsten van dinosauriërs-  van het Engelse Dorset, een drakenschedel aan ter grootte van een bus. Hiermee werd het begin van het derde seizoen gepromoot (zie filmpje).

De lering die we hieruit kunnen trekken? Wanneer je de identiteit van je merk hebt gevonden en het werkt, communiceer dit consistent naar je doelgroep en blijf erbij!

Deel dit artikel
Meer artikelen lezen?

Lees nu ook onze andere artikelen om op de hoogte te blijven.