Cijfers van de Regionale Toerisme Raad in Marrakech laten zien dat het toerisme in deze Marokkaanse stad in 2018 met 20 procent is gestegen ten opzichte van 2017. Ik twijfel er niet aan dat deze stijging het afgelopen jaar heeft doorgezet. Het is namelijk een echte hotspot geworden. Ook ik heb de trend gevolgd en heb mijn koffers gepakt voor een weekje in Marrakech. Vooral omdat ik wilde ontdekken waarom deze stad ineens zo populair is geworden, want zo’n groei doormaken als Marrakech is precies wat iedere organisatie ook wil. Het antwoord is tweeledig: het grote publiek bereiken én een sterk verhaal vertellen. En daarmee is de vertaalslag naar een bedrijf snel gemaakt.

Verstopt achter kleurloze muren

Op het eerste gezicht is het een doffe, kale en niet per se hygiënische stad, maar achter iedere deur zit een kleine wonderwereld verscholen. Iedere Riad, Hammam en ieder restaurant is even goed verzorgd. Er staan fonteinen in overvloed, de muren en vloeren zijn bekleed met de mooiste tegels en tapijten en vanaf honderden rooftops kijk je uit over de stad in het roze licht van de zonsondergang. Om dit in woorden te vatten, is eigenlijk onbegonnen werk. Je moet het met je eigen ogen zien.
Vandaar dat de enorme opkomst van visuele content – zowel beeld als video – heeft bijgedragen aan de toename in toerisme. Influencers posten hun Instagram vol met foto’s en video’s en reisjournalisten komen terug met bakken visuele content voor hun platform. Buiten mond-tot-mond reclame door locals en toeristen, zorgen de pers en influencers voor bekendheid bij het grote publiek. Dit resulteert in een nieuwe toestroom van toeristen. Er wordt eindelijk zichtbaar wat er achter de kleurloze muren gebeurt.

Trek de aandacht van het grote publiek

De stad leent zich enorm voor visuele content, maar dat is niet voor alle bedrijven het geval. Kijken we bijvoorbeeld naar de klanten van Marcommit, dan zijn dat vooral dienstleveranciers. En dat fotografeert soms nogal lastig. Wat bedrijven hier toch van kunnen leren? Dat goede bedrijfsvoering achter de muren van het bedrijfspand niet genoeg is voor een echte boost van de bekendheid. De kans is groot dat tevreden klanten hun verhaal vertellen binnen hun netwerk, maar wil je het grote publiek bereiken dan is er meer nodig. Je zal buiten dat netwerk moeten treden door bijvoorbeeld de pers op te zoeken of een samenwerking met influencers aan te gaan. Ongeacht of het met visuele of geschreven content is, het is zaak dat je jouw organisatie buiten de bedrijfsmuren laat zien.

Een sterk verhaal

Met alleen zichtbaarheid ben je er echter nog niet. Het is van belang dat zodra de naam bekend is, het verhaal erachter wordt verteld. Achter de deuren van Marrakech is genoeg te zien, maar het verhaal maakt het pas écht bijzonder. Denk aan de handwerk Berbertapijten, de eeuwenoude leerlooierijen en de muren van baksteen, klei en water om de hitte buiten te houden. Dit samen vertelt het verhaal van de cultuur. Voor bedrijven geldt hetzelfde: de communicatie buiten de deur moet laten zien waar het bedrijf binnen de deur voor staat. Goede content weerspiegelt de kernwaarden, de historie en de visie van een bedrijf. Bovendien laat het zien wie het gezicht achter het bedrijf is en wie er op de vloer loopt.

Door zichtbaarheid te creëren én het verhaal te vertellen, zorg je ervoor dat je niet slechts bekend wordt bij het grote publiek. Hiermee verzeker je dat mensen ook weten waar het bedrijf voor staat. Dit levert nieuwe business op en het maakt dat mensen binding voelen met het bedrijf, zoals het bij Marrakech heeft gezorgd voor een boost in toerisme én nieuwe ‘fans’. En daar ben ik er één van: het was mijn eerste, maar zeker niet mijn laatste bezoek.

Deel dit artikel
Meer artikelen lezen?

Lees nu ook onze andere artikelen om op de hoogte te blijven.

Let's have
a chat