Headlines: wie wil dat nou niet?
Jouw organisatie heeft een ontdekking gedaan; iedere consument wordt tientallen keren per jaar aangevallen door hackers. Groot nieuws en bij voorkeur komt dat in de headlines van alle kranten en relevante media. Maar hoe pak je dit aan? Welke journalist moet je bellen en welke afspraken moeten er gemaakt worden? Daar komt de PR-specialist in beeld. Die kent het klappen van de zweep en weet welke stappen er genomen moeten worden om het nieuws in de media te krijgen. Maar zelfs voor een specialist is het behalen van de voorpagina of de krant een uitdaging. Naast niet opgeven is er een aantal andere factoren die bijdragen aan succes. Deze blog geeft inzicht in deze factoren en hoe jouw PR-specialist dit aanpakt.
Iedere PR-specialist begint met het toetsen van het nieuws aan de bekende journalistieke ABABA-formule. Met als hoofddoel bepalen is dit ‘nieuws’ nieuwswaardig? Deze formule bestaat uit de factoren actualiteit, belangrijkheid, afwijkend, belangstelling en autoriteit. Hoe beter het nieuws aan deze formule voldoet, hoe groter de nieuwswaarde en de kans op succes. De PR-specialist zal het nieuws daarom beoordelen aan de hand van deze criteria. Als het nieuws als ‘nieuwswaardig’ wordt bestempeld, is het tijd om de journalisten te gaan benaderen.
Journalisten zijn altijd druk, druk, druk. Helaas zitten ze niet rustig te wachten bij de telefoon tot iemand belt met nieuws over hackers die consumenten aanvallen. Tijd is daarom een belangrijke factor voor het behalen van de headlines. De eerste contacten met journalisten legt de PR-specialist daarom enkele weken voor de bekendmaking van het nieuws. Om verrassingen te voorkomen, is het belangrijk dat duidelijk is wanneer het nieuws naar buiten mag. Hier geldt dat goede relaties leiden tot goede afspraken over embargo’s en exclusieve primeurs.
Afwijzing hoort bij het vak, hier bereidt de PR-specialist zich op voor. Het ene (dag)blad is het andere (dag)blad niet. Ze hebben simpelweg allen hun eigen publiek met andere interesses en behoeftes. Het ene medium is vooral op zoek naar het verhaal achter het nieuws, terwijl het andere medium vooral nieuws brengt. Ieder relevant medium kan daarom rekenen op een eigen insteek van het hacknieuws, daar zorgt de PR-specialist voor. De pitch voor het ene medium richt zich op de gevolgen voor consumenten, waar het andere voorstel focust op weten hoe je dit als consument kunt voorkomen. Door het nieuws in verschillende vormen te gieten kan het voor meerdere media interessant zijn en hebben zij allen iets ‘nieuws’ te melden.
De belangrijke factoren zijn hiermee samen te vatten in nieuwswaardigheid, tijd en maatwerk. Maar de echte sleutel tot succes is het onderhouden van goede relaties met journalisten en het hebben van een PR-specialist met een enorm doorzettingsvermogen. Een goede perslobby kost veel tijd en geduld. Maar ook hier geldt, keihard werken wordt beloond! Wat mij betreft is het nieuws in de headlines krijgen het allerleukste van bij Marcommit werken.
Lees nu ook onze andere artikelen om op de hoogte te blijven.