Het feit dat de titel jouw aandacht trok, betekent waarschijnlijk dat je gelooft in PR. Actualiteit en PR zijn namelijk nauw met elkaar verweven, maar daar kom ik zo op terug. PR kan met veel verschillende middelen worden bedreven, zoals persberichten, interviews en blogs. Ze dienen allemaal hetzelfde doel: het bouwen en behouden van een positief imago.

Je geeft bij PR in veel gevallen de touwtjes uit handen. Je deelt jouw nieuws met een journalist en vervolgens heeft hij de vrijheid om ermee te doen wat hij wil. Spannend, maar wel enorm sterk. En als hij vol lof over jouw bedrijf spreekt, neemt de lezer dit zeer serieus. Zoals Richard Branson, Brits zakenman, ooit zei: “Publicity is absolutely critical. A good PR story is infinitely more effective than a front page ad”. En zo is het maar net.

Issue hijacken: ben relevant en actueel

Maar hoe kom je in gesprek met die journalist? Het is belangrijk dat wanneer je – met welk middel dan ook – een journalist of redactie benadert, het voorstel relevant en actueel is. Wordt er een nieuw directielid aangesteld, deel dit nieuws dan niet pas drie maanden nadat hij of zij is gestart. Hetzelfde geldt als er een nieuw project bij een klant start. Het mooiste moment om dat te delen is de dag van de contractondertekening. En als er even niet dit soort bedrijfsnieuws is, geen probleem! Door jouw business te koppelen aan de actualiteit ben je namelijk áltijd actueel. Issue hijacken, noemen wij dat.

Inhaken op het nieuws: vier voorbeelden

Dat klinkt leuk, “jouw business koppelen aan de actualiteit”, maar hoe doe je het? Inhaken op het nieuws vereist dat je goed op de hoogte bent van wat er speelt. Daarnaast vraagt het creativiteit; je moet namelijk continu op zoek naar een creatieve link tussen je bedrijf, visie, missie en kernboodschappen en de actualiteit. Soms zal die link vrij rechttoe, rechtaan zijn en andere keren is het wellicht iets verder gezocht. Om issue hijacken te illustreren, haal ik graag vier mooie voorbeelden in het kader van de coronacrisis aan:

1. Wuunder op Intermediair.nl

Het UWV constateerde dat er bedrijven zijn die in de coronacrisis juist staan te springen om extra krachten, omdat zij het drukker hebben dan normaal en dus extra handen nodig hebben. Dit geldt ook voor onze klant Wuunder, leverancier van transportmanagementsystemen. Een super mooie inhaker dus! We benaderden Intermediair met het nieuwshaakje en de vraag of zij eens in gesprek wilden gaan met Jeroen Gehlen, de co-founder van Wuunder, die aan het roer staat van een bedrijf dat volop mensen aan het aannemen is. Het bleek dat Intermediair al bezig was met een artikel over dit onderwerp, waar Jeroen een mooie aanvulling op kon zijn. Het artikel naar aanleiding van het interview wordt komende week gepubliceerd.

2. Motiv in het Financieele Dagblad

Toen de coronacrisis net uitbrak, werd er veel gesproken over vitale infrastructuren. Medewerkers van bedrijven in deze categorie mochten werken op kantoor. Motiv is een cybersecuritypartij en behoort hiermee niet tot de vitale infrastructuren. Het bedrijf werkt echter veel voor ziekenhuizen en als daar een hack plaatsvindt moeten zij op locatie kunnen zorgen dat de schade beperkt blijft. Daarom gingen wij aan de slag met een pleidooi namens Motiv over dit onderwerp. Dit opiniestuk is in de zaterdageditie van het Financieele Dagblad gepubliceerd. Je leest het hier: https://fd.nl/opinie/1339383/bescherming-tegen-hackers-is-ook-een-vitale-infrastructuur

3. Luzac op BNR en in de Volkskrant

Door het coronavirus en de sluiting van scholen als gevolg hiervan, was Luzac genoodzaakt om online onderwijs aan te bieden. Gelukkig was de particuliere onderwijsinstelling hier beter op voorbereid dan de meeste scholen: Luzac had voor de sluiting al een online systeem opgezet, waarbij leerlingen die thuis moesten blijven, omdat ze milde klachten hadden of in een risicogebied waren geweest, toch de lessen konden volgen. Hierdoor is er geen enkele les uitgevallen door de coronacrisis. Dit nieuwsfeitje leverde een interview op BNR op: https://www.bnr.nl/player/archief/20200420073700300 en een publicatie in de Volkskrant: https://www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/eindexamen-vanuit-de-keuken-ik-zag-dat-de-batterij-van-mijn-telefoon-bijna-op-was-dus-heb-ik-het-maar-snel-afgemaakt~bb563bd7/

4. PEAK-IT en Marcommit op Nu.nl

Het laatste voorbeeld gaat over het starten van een nieuwe baan tijdens de coronacrisis. We benaderden Nu.nl naar aanleiding van een oproep. Het voorstel staken we in vanuit twee perspectieven. Enerzijds kon de journalist in gesprek gaan met onze nieuwe collega Martijn over hoe hij het ervaart om thuis te beginnen aan zijn nieuwe baan, vanuit werknemersperspectief. Anderzijds kon Jojanneke van ’t Land, directeur talent &  development bij PEAK-IT, de werkgeverskant toelichten. Dit heeft geleid tot een mooi artikel: https://www.nu.nl/werk/6043004/thuis-inwerken-ik-heb-mijn-collegas-nog-nooit-in-het-echt-gezien.html

Deze vier voorbeelden laten zien dat er op allerlei manieren in te haken is op nieuwsitems. Gericht op arbeidsmarktcommunicatie, zoals bij PEAK-IT en Wuunder, of gericht op het bouwen van een autoriteitspositie, zoals Motiv.

Heb je zelf geen tijd om de kranten door te spitten? Of heb jij jouw creativiteit al voor iets anders nodig dan nieuwshaakjes bedenken? Dan helpen wij je natuurlijk graag!

Deel dit artikel
Meer artikelen lezen?

Lees nu ook onze andere artikelen om op de hoogte te blijven.

Let's have
a chat