shutterstock_227611720Het einde van het jaar nadert, dat betekent dat veel mensen spreekwoordelijk gezien weer in de pen, of beter gezegd het toetsenbord klimmen om hun voorspellingen voor het volgend jaar te delen. Het lijkt wel alsof half Nederland uitkijkt naar dit moment. Je hoeft maar een paar simpele woorden te Googelen en je wordt overspoeld met allerlei verwachtingen, prognoses en trends voor het volgende jaar. Ook ik vind het leuk om te fantaseren hoe de markt zich het komende jaar gaat ontwikkelen. En deze voorspellingen kun je echt niet zomaar uit de mouw schudden, enig draagvlak is wel vereist.

Kies voor de camera

Gaan we het komende jaar nog massaal bloggen, of zullen de geschreven blogs langzaamaan plaatsmaken voor videocontent, of beter gezegd vlogs? Als we de voorspellingen mogen geloven wel, want bloggen is zo 2016! Visualisatie is de nieuwe key en bewegend beeld helpt daar enorm bij. Het gaat niet alleen om kwalitatief goed beeldmateriaal, maar ook videocontent. Video’s waren het afgelopen jaar al sterk in opkomst en dat zal het komende jaar alleen maar fors toenemen, want we willen de tijd efficiënter invullen. Mensen hebben geen tijd meer om lange lappen tekst te lezen, maar willen in één oogopslag kunnen zien wat het is en wat het oplevert.

Zelf maak ik mij er ook schuldig aan, want zeg nu zelf: het is toch veel leuker om mooi beeld te zien in plaats van het lezen van een tekst? Om maar een klein voorbeeld te noemen, op mijn Pinterest account heb ik het afgelopen jaar een slordige 11.000 pins (foto’s) verzameld. Om het maar niet te hebben over alle YouTube filmpjes die ik met enige regelmaat bekijk. Neem een kookvideo. Het is toch veel leuker en eenvoudiger om vanaf een video een recept te maken, in plaats van een artikel?

Wie volgend jaar nog geen kwalitatief goede foto’s toevoegt aan zijn Twitter, LinkedIn, Facebook of Instagram account kan het wel shaken. Volgens het programma de Dolende Dertiger is goede content en beeldmateriaal op je social media zelfs goed voor 50% van je carrière. Of het in de B2B sector ook zo’n storm zal lopen, vraag ik mij af. Wel is het belangrijk om je als B2B organisatie bewust te zijn van alle trends en ontwikkelingen en hier ook op in te spelen. Ga voor goede content met mooi beeldmateriaal of pak voor de verandering eens de camera. En wie weet, worden deze blogs het komend jaar wel ingeruild voor vlogs.

Deel dit artikel
Meer artikelen lezen?

Lees nu ook onze andere artikelen om op de hoogte te blijven.