Emma in de spotlight: een succesvolle PR-campagne
Ken jij Emma, de kantoormedewerker van de toekomst, al? Het kan bijna niet zo zijn dat je haar gemist hebt! Samen met Fellowes, specialist in kantooroplossingen, stelden we haar afgelopen maand aan Nederland voor. Emma is een visuele weergave van de effecten van kantoorwerk op de gezondheid van de mens.
Dankzij een super succesvolle PR-campagne verscheen ze in het Algemeen Dagblad, Trouw, de Volkskrant en op NU.nl. Ook Metro, Editie NL en Hart van Nederland lieten Emma niet onopgemerkt voorbij gaan. En als klapper op de vuurpijl was Emma te gast in Even Tot Hier. In deze blog lees je hoe Emma in de spotlights terechtkwam.
Ze is een levensgrote weergave van hoe kantoormedewerkers eruit kunnen gaan zien over 20 jaar, als we niets veranderen aan onze werkomgeving. Samen met gedragswetenschapper en futuroloog William Higham en een expertpanel maakte Fellowes een rapport op over hoe onze gezondheid wordt beïnvloed door onze werkhouding en kantooromgevingen. Op basis van de bevindingen werd Emma in het leven geroepen. Ze heeft bijvoorbeeld een enorme bochel, opgezwollen enkels, spataderen, een grauwe huid en neus- en oorhaar. Een kant die we liever niet op gaan. Kantoren gaan niet verdwijnen, dus het is van belang dat werkgevers en werknemers zich inzetten om de werkomgeving én de werkdag te optimaliseren.
Emma reisde na haar introductie in Groot-Brittannië af naar Nederland. Ons doel? Bewustwording creëren over de risico’s van kantoorwerk en Emma voorstellen aan de Nederlandse markt. Om groot succes te realiseren, waren drie zaken belangrijk:
Op 18 november werd Emma groots gelanceerd. Voorafgaand aan deze dag deden we daarom een perslobby bij de landelijke media. Ze kregen alvast informatie over Emma, het persbericht over de lancering en de resultaten van het onderzoek onder embargo. Daarnaast legden we het voorstel bij ze neer om in gesprek te gaan met de woordvoerders en om Emma te ontmoeten bij ons op kantoor op de lanceringsdatum. Op deze dag waren alle woordvoerders op kantoor om journalisten te woord te staan.
Wat blijkt? Emma is geboren om in de spotlights te staan! De perslobby resulteerde in 119 publicaties, met een bereik van 6.240.684 mensen. De totale waarde van deze publicaties telt op tot ruim €500.000. Dit heeft gezorgd voor bewustzijn over de risico’s en resultaten van onze huidige werkomgeving. En dat merkt Fellowes ook. Het bedrijf heeft tot op heden van twee organisaties met 1.000+ medewerkers de vraag gekregen om werkplekanalyses uit te voeren. Iedereen heeft Emma wel ergens voorbij zien komen en weet dat niemand wil eindigen zoals zij, behalve als het om PR-resultaat gaat natuurlijk!
“De samenwerking met een lokale PR-expert heeft bij het lanceren van Emma heeft zijn vruchten afgeworpen. Dat blijkt uit de fenomenale resultaten die met Emma door Marcommit bereikt zijn. Goede afweging en goed anticiperen op de gebeurtenissen binnen en buiten Nederland om zo groot mogelijk publiek te bereiken met deze bewustwordingscampagne. Waarbij het een parel van een campagne is (gebleken).”
– Stephanie Volz, marketing coördinator Benelux
“De introductie van Emma in Nederland heeft zeker ook een hoop losgemaakt bij mensen. Dankzij jullie mooie PR-campagne zijn er in een kort tijdsbestek heel veel mensen bereikt! Ik heb het als erg prettig ervaren om met jullie samen te mogen werken! Een fijne begeleiding voor, tijdens en na de interviews en tv-optredens.”
– René Mol, expert op het gebied van ergonomie
Lees nu ook onze andere artikelen om op de hoogte te blijven.