“Ben jij een beetje creatief?” wordt mij vaak gevraagd. Waarop ik meestal bijdehand reageer met: “iedereen is creatief, als je maar weet hoe je het moet zijn.” In mijn overtuiging zit creativiteit in iedereen, je moet het alleen op de juiste manier activeren. Veel mensen die dichtslaan, bij bijvoorbeeld een brainstormsessie, weten vaak niet hoe zij hun creativiteit kunnen activeren. Maar geen nood, ik heb hier een handvat om het creatieve wonder in jezelf naar boven te halen!
Keren is leren heet deze methode. Hiermee kun je met een ruimere blik oplossingen bedenken voor tal van uitdagingen. Uitdagingen in de breedste zin van het woord. Bijvoorbeeld: hoe kunnen we onze dienst of product gebruiksvriendelijker maken? Hoe kan Schiphol rolstoelvriendelijker worden? Of: Hoe zorgen we voor een veiliger winkelgebied? Keren is leren kan toegepast worden op bijna alle soorten uitdagingen waar je nieuwe ideeën voor nodig hebt.

De truc
Om nieuwe ideeën te vinden, waar je mogelijk anders niet op gekomen was, ga je niet op zoek naar de goede antwoorden op je vraag. Nee, je gaat juist op zoek naar de foute antwoorden. Hiervoor draai je je initiële vraag om: hoe zorgen we er voor dat ons product of onze dienst minder gebruiksvriendelijk wordt? Hoe kan Schiphol rolstoelonvriendelijker worden? En hoe kunnen we er voor zorgen dat het winkelgebied onveiliger wordt? Dit ‘keren’ laat je op een heel andere manier naar je uitdaging kijken.

Van creatieve input naar praktisch output
Je voelt hem al aankomen: je krijgt de meest hilarische antwoorden. Om Schiphol rolstoelonvriendelijk te maken moeten er meer toegangspoortjes komen, liften dienen te verdwijnen en de verschillende balies verhogen we zodanig dat een rolstoelgebruiker er niet meer bij kan. Deze antwoorden geven een frisse kijk op mogelijk nieuwe factoren die van invloed zijn op je initiële uitdaging. Het zijn al snel de verborgen pareltjes die tot een oplossing of een nieuw idee kunnen leiden. Zo zetten deze foute antwoorden je aan het denken: is de huidige hoogte van de balies eigenlijk wel rolstoelvriendelijk? En, zijn er op alle essentiële plaatsen wel liften, zodat elke plek ook bereikbaar is voor iemand die zich begeeft op twee wielen? Nieuwe inzichten, waar je misschien niet aan gedacht had. Van creatieve input naar praktische output.

Public relations
Keren is leren komt bij PR natuurlijk ook van pas. Binnen Public Relations is beeldvorming een belangrijk onderdeel, bijvoorbeeld die van een bedrijf of merk. Zo kan je de keren-is-leren-vraag goed toepassen op een imagovraagstuk, hoe wil je gezien worden door je doelgroep? Als Facebook betrouwbaarder wil overkomen op het gebied van privacy, kun je de volgende vraag stellen: waarmee maken we het beeld van Facebook onbetrouwbaar op gebied van privacy? We vertellen niet exact wat we doen met je gegevens, we maken bekend dat er wel eens wat gebruikersdata gejat wordt en we wijzigen onze voorwaarden om de haverklap. Volgens mij kennen ze bij Facebook keren is leren inmiddels al.

Deel dit artikel
Meer artikelen lezen?

Lees nu ook onze andere artikelen om op de hoogte te blijven.