Bij Marcommit werken wij voor veel organisaties in de IT-branche. Zeer uiteenlopende bedrijven met diverse oplossingen en diensten in hun aanbod. Echter één onderwerp komt heel veel terug: digitale transformatie. Digitaal transformeren kan op heel veel manieren, maar het komt er op neer dat bedrijfsprocessen worden gedigitaliseerd. In feite is dit al jaren aan de gang, we werken bijna allemaal op een computer en slaan documenten op in een cloud zodat we er altijd bij kunnen. Maar het gaat verder dan dat, omdat het niet alleen het bedrijfsleven beïnvloedt. Wij als mens zijn de drijfveer achter digitale transformatie.

Van Penniemaat naar Applicatie
Ik ben geboren in 1992. Toen ik jong was kreeg ik van de Postbank een Penniemaat waar ik mijn guldens in kon stoppen. Eenmaal wat ouder kreeg ik een boekje met acceptgiro’s. Hier kon ik op schrijven waar ik geld naar over wilde maken, waarna ik dit op de bus deed en het door de bank werd uitgevoerd. Een omslachtig proces, zou iemand zeggen die na 2000 geboren is. De consument van nu is digital native, zoals men dat mooi zegt. Hij is gewend aan de eenvoud van het internet en dat uit zich bijvoorbeeld in online bankieren. Een bank moet mee met de tijd en een app voor klanten aanbieden, anders wisselt de consument meteen van bank. Een klassiek voorbeeld, maar het geeft goed aan hoe wij als consument denken anno 2018. Inmiddels is zelfs geld overmaken met de app al ‘gedoe’. Stuur maar een tikkie.

digitale transformatie
Van vraag naar aanbod
Voorgaand voorbeeld toont aan dat de moderne consument diensten wil die altijd en overal beschikbaar zijn. We bestellen boodschappen via een app, sturen kaarten en bloemen en plannen de route. Gemak dient de mens. De hang van de consument naar digitale diensten, daar komt de noodzaak van digitaal transformeren vandaan en dat is ook de reden dat het zo’n hot topic is. Om als organisatie in te kunnen spelen op de veeleisende consument moeten processen gedigitaliseerd worden.

Als we teruggrijpen naar het voorbeeld van de bank-app gaat dat om meerdere processen. Zo moet de app gekoppeld worden aan (veilige) online databases die toegang hebben tot de gegevens van deze klant. Ook moet er ruimte zijn voor feedback en dit moet gekoppeld worden aan de communicatie-afdeling. Bovendien moet zo’n app aangepast kunnen worden zonder dat klanten daar last van hebben én moet het gebruikspieken aankunnen. Dat betekent dat de server die de app aanspreekt ook bestand moeten zijn tegen enorme drukte. Dit is niet altijd mogelijk met oude apparatuur in datacenters, dus moet deze wellicht vervangen of uitgebreid worden. Een ingrijpend proces, en dat allemaal voor een appje.

IT wordt mainstream
Een appje is ‘one small step for the consumer’, maar een ‘giant step for any organisation’. En juist dat is waarom digitaal transformeren zo’n hot issue is op dit moment. De ene na de andere grote organisatie lanceert een digitale dienst die de markt op zijn kop zet en grote organisaties voelen de druk toenemen. Klanten willen meer diensten in minder tijd en vijf minuten down-time is onacceptabel. Bedenk maar eens hoe iedereen reageert als WhatsApp het een halfuur niet doet. Laat staan als DUO besluit om haar diensten een maand uit de lucht te halen. Organisaties moeten digitaal transformeren omdat de klant digitaal transformeert en altijd op zoek gaat naar innovatieve digitale dienstverlening. In feite betekent dit dat elke organisatie de IT-afdeling moet omarmen en dichter bij de business moet plaatsen. Ga samen zitten en vraag de digitale experts hoe jij je dienstverlening kan verbeteren. Ze zijn handig en denken anders, dus onderschat hun waarde niet. Digitale transformatie kan ook voor jouw organisatie veel goeds doen en is waarschijnlijk zelfs noodzakelijk.

Deel dit artikel
Meer artikelen lezen?

Lees nu ook onze andere artikelen om op de hoogte te blijven.

Let's have
a chat