Digital Marketing in 1 Day – Een spetterende opening
Op 20 november vond de vierde editie van Digital Marketing in 1 Day plaats in Bussum, en met inhoudelijk een sterke focus op B2B mochten wij dit event dus niet aan ons voorbij laten gaan. In Spant! te Bussum kwamen ruim 270 professionals op het gebied van digital marketing, communicatie, social media en innovatie bijeen om bijgepraat te worden over nieuwe trends en ontwikkelingen in de digitale wereld.
Een website voor Coca-Cola?
De meest inspirerende keynote was absoluut van Jonathan MacDonald. Hij had de eer om het spits af te bijten. Om jullie even mee te nemen in mijn belevingswereld die ochtend: mijn nieuwste aanwinst op het gebied van serieverslavingen – Modern Family – heeft een niet al te positief effect op mijn nachtrust. Om 8:45 kwam ik dus nog half slaperig aan in Bussum, scoorde nog even snel een bak koffie, en nam plaats in de zaal. En daar was Jonathan ineens, die de zaal meteen wakker schudde met zijn keynote over verandering en disruptie. Ik had tot voor kort nog nooit van hem gehoord, maar deze man heeft gewerkt als adviseur voor merken als Unilever, Google, Lego, Heineken en Ikea en is een graag geziene spreker op TEDx. Nu is het onderwerp disruptie natuurlijk niet echt een nieuw onderwerp en zijn er al legio keynotes aan gewijd, maar toch wist Jonathan zich op een unieke manier te onderscheiden en bovendien met een flinke dosis humor, kennis en charisma. Vooral zijn eigen voorbeelden uit de praktijk maakte zijn keynote tot een succes. Zo adviseerde hij Coca-Cola ooit om een website te maken, in de tijd dat het internet net geboren was. De reactie van Coca-Cola? Waarom een website? We verkopen frisdank… Wat hebben we daar nu weer aan? Zo zie je maar weer hoe snel de wereld verandert.
De kracht van social
Een opmerking van John waar ik nog lang over nagedacht heb, was zijn visie op social media – ‘there’s no such thing as social media, people are the media!’ Ja, vanuit die hoek had ik het eigenlijk nooit bekeken en door juist deze formulering besefte ik des te meer dat social media een cruciaal onderdeel is van een PR-strategie. Individuen hebben tegenwoordig op zichzelf al zo’n enorm bereik, dat kun je met traditionele kanalen al bijna niet meer bewerkstelligen.
Waarvan raakt jouw organisatie out of business?
Johathan besloot zijn keynote met een flinke dosis realiteitszin, iedere industrie, branche en sector komt in aanraking met disruptie. Het is belangrijk om scherp te zijn op de eerste signalen, want voor je het weet sta je buiten spel. De hotelbranche had AirBnB moeten uitvinden, de muziekindustrie had met Spotify moeten komen en taxibedrijven hadden Uber al veel eerder moeten zien aankomen. Dat had hun business uiteindelijk kunnen redden. Maar helaas, veranderen zit van nature niet in ons DNA. De vraag aan het publiek was dan ook: ‘what would close down your business?’ En ik besefte ineens dat ik wakker was en klaar voor de rest van de dag.
Lees nu ook onze andere artikelen om op de hoogte te blijven.