Trots deel ik mijn eerste publicatie met een oud-collega. Waarna mij gelijk wordt gevraagd: ‘Klopt het dat jouw naam niet boven de blog staat?’ Waarop ik antwoord: ‘Dit is dus het werk van een PR-bureau’. Een veelvoorkomende misvatting waar ik ook vaak ben ingetrapt.

Als groentje bij Marcommit verbaas ik mij dagelijks over de veelzijdigheid van Public Relations. Uiteraard wist ik dat PR helpt om een merk bekender, succesvoller en toegankelijker te maken. Maar er komt veel meer bij kijken. Net zoals mijn oud-collega verbaasd opkeek dat niet mijn naam boven de blog stond, verwacht ik dat veel meer bedrijven niet exact weten wat een PR-bureau allemaal voor je kan betekenen. Graag neem ik jullie mee in wat mij opviel in mijn eerste maanden werkzaam binnen PR.

Ghostwriter, aka Marcommit

‘Waar halen alle CEO’s toch de tijd vandaan om elke maand een nieuwe blog te schrijven?’ Dit heb ik vaak gedacht, maar ook gehoord voordat ik startte bij Marcommit. Het is een logische gedachtegang. Tenslotte staat niet onze naam, maar de naam van de klant boven een blog. Bij een PR-bureau houdt vrijwel iedereen zich bezig met het creëren van content voor de klant. Daarmee bedoel ik content in de breedste zin van het woord zoals: whitepapers, interviews, blogs, artikelen enzovoorts. Vervolgens doen wij ons uiterste best om deze content onder de aandacht te brengen in de media.

Vinger aan de pols

Inspelen op de actualiteit is één ding. Nieuws voor je klant creëren is een tweede. Aan ons de taak om de vinger aan de pols te houden. Dat doen we door elke ochtend het nieuws door te nemen en de nieuwshaakjes voor onze klanten eruit te pikken. Om dit goed te kunnen doen moeten wij exact weten wat er speelt in het vakgebied van onze klant en wat nieuwswaardig is en wat niet. Op die manier zorgen wij voor mediasucces voor onze klanten.

PR is geen adverteren

Een andere misvatting die ik mij nog goed herinner is dat PR vaak wordt gezien als adverteren: alle media-uitingen waarvoor je moet betalen. De aanpak van een PR-bureau is anders. Om grote groepen te bereiken richten wij ons op earned media. Hierbij schrijft iemand anders iets over jouw bedrijf of product. Advertising is saying you’re good, PR is getting someone else to say you’re good’. Om in beeld te komen bij een journalist, moet je van goede huize komen. Je moet weten wat er speelt, over welke onderwerpen de journalist schrijft en wat het juiste moment is voor een scherpe pitch.

Geen garanties in PR

‘Doe maar de voorpagina van het AD!’ Ondanks dat wij goed de nieuwswaarde weten in te schatten, heb ik geleerd dat er nooit garanties zijn in PR. De pers is namelijk niet verplicht om over je merk of product te schrijven. Het heet niet voor niets free publicity: You have to earn it. Met onze kennis en kunde doen wij er alles aan om dit proces optimaal te laten verlopen, door ervoor te zorgen dat de relaties tussen jouw merk, de pers en klanten goed blijven.

3 2 1 online

Je klikt op de knop verzenden, en daar gaat je persbericht! Nu maar hopen dat de media het overneemt. Helaas valt PR niet te plannen. Het is altijd afwachten wie het persbericht overneemt. Maar ondertussen heb ik geleerd dat er genoeg manieren zijn die de kans op plaatsing van je bericht wel vergroten.

Skip marketingpraat

Gebruik zo min mogelijk marketingpraat en leef je in. Denk vanuit de lezers en wat zij willen weten. Waar liggen ze wakker van, hoe kan je ze helpen? Vaak is het de makkelijkste weg om vol lof over je bedrijf te praten en over de dingen die je doet. Maar hier zit de lezer helemaal niet op te wachten. Het is daarom heel belangrijk om eens over andere dingen te praten dan over jouw bedrijf of product.

Wij helpen je om erachter te komen waar je bedrijf voor staat, wie je doelgroep is en waar ze zich bevinden. Door interessante content te maken vergroten we de kans om interesse te wekken, dat zich vervolgens uit in loyaliteit. Het vertrouwen winnen van de doelgroep, dat is uiteindelijk waar we het voor doen.

 

Deel dit artikel
Meer artikelen lezen?

Lees nu ook onze andere artikelen om op de hoogte te blijven.

Let's have
a chat