Voor iedereen die met contentcreatie bezig is, is het elke keer opnieuw het wiel uitvinden. Hoe laat je je content zo goed mogelijk aansluiten bij de beoogde doelgroep? Hoe beter je content aansluit, hoe effectiever het immers is. Niet gek dus dat dit ook één van de onderwerpen was die centraal stond tijdens de expertsessie van Steven Troch van Clicksfactor op de Content Conference van Frankwatching. De hamvraag van de sessie: hoe maak je content – zij het e-mails, infographics of zoals in mijn geval (online) teksten – die zo goed mogelijk aansluiten bij de lezer? Het antwoord is eigenlijk niet zo heel ingewikkeld: ga met je lezer op date! (Figuurlijk dan).

Is er een klik?

Denk eens terug aan de momenten dat je voor de eerste keer met iemand op date ging. Naast de zenuwen, onwennigheid en vragen à la ‘wat zijn je hobby’s?’ is er altijd eigenlijk maar één vraag die er écht toe doet: is er een klik? Is er genoeg aantrekkingskracht en interesse? Het antwoord hierop bepaalt of er een vervolg komt. Ditzelfde principe geldt voor je content. Je beoogde lezer is in dat geval de nieuwe man of vrouw tegenover je aan tafel. Als de lezer geen interesse heeft in wat jij hem of haar tijdens de date voorschotelt, dan is het maar de vraag hij of zij de gehele tekst door ploetert en niet halverwege afhaakt. Een vervolgdate zit er dan hoogstwaarschijnlijk niet in. Hoe zorg je dus voor een succesvolle date c.q. content?

Het DATE-model

Er zijn natuurlijk van die dates waarbij je zonder moeite direct een klik voelt. Een schot in de roos. Maar, je kunt vooraf een aantal dingen doen om je kansen te vergroten. Het heft in eigen handen nemen met mooie kleding, een goede openingszin, een gezellig praatje. Dit is voor je content net zo. Zo helpt het zogenoemde DATE-model je tijdens het schrijven al om de kans op een klik met je lezer te vergroten, vertelde Steven tijdens de expertsessie. Ik neem je erin mee.

  • De ‘D’ in het DATE-model staat voor decency, oftewel de eerste indruk. Niets zo belangrijk als de eerste indruk. Deze bepaalt of de lezer verder met je (content) gaat. Gebruik dus een goede openingszin die de aandacht trekt of die een gevoel van urgentie creëert om verder te lezen. De titel en inleiding van je tekst zijn ontzettend van belang en zeker niet iets om op het laatste moment nog even erboven te plakken. Juist daar moet het gebeuren. Is deze eerste indruk goed? Dan is het tijd om door te pakken.
  • Een goede eerste indruk is één, maar de aandacht vasthouden is waar het uiteindelijk om draait. Stel je voor dat je gesprekspartner op de date niet uitgepraat raakt over zichzelf. Blijf je geboeid? Waarschijnlijk niet. De ‘A’ staat daarom voor attention. Ga bij het schrijven van je content na of je niet teveel met jezelf bezig bent. Begin een blog bijvoorbeeld niet meteen met jouw eigen visie of informatie rondom je product, maar probeer aan te sluiten bij actualiteiten waar de lezer mee te maken heeft. Het grotere plaatje. Laat zien dat je de lezer begrijpt door zijn situatie te (h)erkennen. Ga in op uitdagingen of behoeften die hij of zij heeft op dat moment en stem daar vervolgens je boodschap op af. Dan hou je de aandacht gegarandeerd langer vast.
  • De ‘T’ staat voor true love en het laten zien aan jouw date dat jij die ene uit duizend bent. In je content wil je jouw bedrijf naar voren laten komen en aantonen dat je met jouw product of service inderdaad the one Maar ben je wel overtuigend voor de lezer? Is het duidelijk genoeg wat jouw bedrijf uniek maakt? Ga dat eens na. Dit is ook het moment in de date om emoties te tonen óf aan te sluiten bij de emoties van de lezer. De lezer kan allerlei gevoelens hebben over het onderwerp waarover je schrijft. Sluit hierbij aan, of zet zelf de toon. Als je bijvoorbeeld wilt laten zien dat je expert bent in verandertrajecten, kan het werken om in te gaan op de emoties die je bij klanten tegenkomt. Grote kans dat jouw date hier ook mee zit en het prettig vindt om daarover te lezen.
  • Tot slot, het moment van de waarheid: komt er nog een date? Het is fijn om te weten waar je aan toe bent. Datzelfde geldt voor jouw lezers. De ‘E’ in het model staat dan ook voor engagement en vertaalt zich door in de tekst aan te geven waar je heen wilt in de relatie met de lezer. Is het een onenightstand of wil je door met elkaar? Met andere woorden, wat wil je dat de lezer doet na het lezen van de tekst? Maak je intenties duidelijk, bijvoorbeeld met een goede call to action of doorverwijzing.

Zo, wat vond je van onze date? Interesse in een vervolg of wil je met jouw eigen lezers op date? We helpen je graag bij het maken van content die aansluit bij jouw doelgroep.

Deel dit artikel
Meer artikelen lezen?

Lees nu ook onze andere artikelen om op de hoogte te blijven.