Dé tip voor goede content: ga met de lezer op date
Voor iedereen die met contentcreatie bezig is, is het elke keer opnieuw het wiel uitvinden. Hoe laat je je content zo goed mogelijk aansluiten bij de beoogde doelgroep? Hoe beter je content aansluit, hoe effectiever het immers is. Niet gek dus dat dit ook één van de onderwerpen was die centraal stond tijdens de expertsessie van Steven Troch van Clicksfactor op de Content Conference van Frankwatching. De hamvraag van de sessie: hoe maak je content – zij het e-mails, infographics of zoals in mijn geval (online) teksten – die zo goed mogelijk aansluiten bij de lezer? Het antwoord is eigenlijk niet zo heel ingewikkeld: ga met je lezer op date! (Figuurlijk dan).
Denk eens terug aan de momenten dat je voor de eerste keer met iemand op date ging. Naast de zenuwen, onwennigheid en vragen à la ‘wat zijn je hobby’s?’ is er altijd eigenlijk maar één vraag die er écht toe doet: is er een klik? Is er genoeg aantrekkingskracht en interesse? Het antwoord hierop bepaalt of er een vervolg komt. Ditzelfde principe geldt voor je content. Je beoogde lezer is in dat geval de nieuwe man of vrouw tegenover je aan tafel. Als de lezer geen interesse heeft in wat jij hem of haar tijdens de date voorschotelt, dan is het maar de vraag hij of zij de gehele tekst door ploetert en niet halverwege afhaakt. Een vervolgdate zit er dan hoogstwaarschijnlijk niet in. Hoe zorg je dus voor een succesvolle date c.q. content?
Er zijn natuurlijk van die dates waarbij je zonder moeite direct een klik voelt. Een schot in de roos. Maar, je kunt vooraf een aantal dingen doen om je kansen te vergroten. Het heft in eigen handen nemen met mooie kleding, een goede openingszin, een gezellig praatje. Dit is voor je content net zo. Zo helpt het zogenoemde DATE-model je tijdens het schrijven al om de kans op een klik met je lezer te vergroten, vertelde Steven tijdens de expertsessie. Ik neem je erin mee.
Zo, wat vond je van onze date? Interesse in een vervolg of wil je met jouw eigen lezers op date? We helpen je graag bij het maken van content die aansluit bij jouw doelgroep.
Lees nu ook onze andere artikelen om op de hoogte te blijven.