Jouw bedrijfsnieuws gepubliceerd krijgen bij hét vakblad dat je doelgroep leest? Het is voor veel bedrijven een reden om aan PR te doen. Middels persberichten, gastblogs en interviews krijgen veel organisaties en werknemers de kans hun visie op de markt te delen, productnieuws onder de doelgroep te verspreiden en nieuwe samenwerkingen of klanten aan te kondigen. Dat geeft je naamsbekendheid een boost en versterkt je autoriteitspositie. Mits dit op een redactionele wijze wordt gedaan natuurlijk. Maar dat gaat nog wel eens mis, zo blijkt ook uit de tweets van Jasper Bakker, journalist bij IT-vakblad AG Connect. Regelmatig tweet hij (met de hashtags #inderedactiemail en #inmijnmail) over wat er allemaal binnenkomt op de redactiemail. En dat is lang niet altijd vakwerk, ook niet van PR-professionals. Hij schaart dit onder de noemer #PRFails. In deze blog laat ik aan de hand van drie tweets zien wat er bij komt kijken om te zorgen dat je hoog aangeschreven staat bij journalisten.

1. De titel kan (bijna) altijd beter

Als je een persbericht gaat versturen, is de titel van je persbericht misschien wel het belangrijkst. Die bepaalt namelijk of de rest van het bericht gelezen gaat worden. Een sterke kop is feitelijk, kort en bondig, interessant en, niet onbelangrijk, logisch. In bovenstaande tweet wordt duidelijk dat er over de titel niet altijd even lang na wordt gedacht of door een derde wordt nagelezen. Het bedenken van de perfecte titel is echt geen fluitje van een cent en bepaalt voor een groot deel je succes.

2. PR ≠ marketing


Organisaties hebben regelmatig het idee dat zij met hun bedrijfsnieuws goud in handen hebben. Voor product features, een nieuwe website of de winst van een award is het benaderen van de pers echter niet de juiste weg. Natuurlijk zijn dit soort zaken wel relevant voor huidige klanten en partners, maar het is zeker niet altijd voer voor PR. Zo laat ook Jasper hierboven zien. PR draait om interessante verhalen delen waar de hele doelgroep iets aan heeft, zonder direct je product of dienst aan te prijzen. Organisaties doen er goed aan om te bepalen, voordat ze een persbericht uitsturen, voor welk publiek dit eigenlijk bedoeld is. Dat is voor lang niet iedereen even eenvoudig. PR-professionals zijn echter dagelijks met journalisten en media in gesprek. Daarom zijn ze vaak beter in staat in te schatten op welke manier het nieuws naar buiten moet worden gebracht. Nieuwe producten en diensten zijn altijd voor een bepaalde groep relevant, maar het is soms slimmer om ze te promoten door een tipje van de sluier op te lichten van de kennis die je gaat delen middels bijvoorbeeld een gastblog of een klantcase. Zo laat je op een effectieve manier zien dat je de juiste kennis in huis hebt en die wil delen met je doelgroep.

3. Krab nog eens achter je oren als je bericht niet wordt overgenomen

Redacties stromen inderdaad vol met persberichten en ander nieuws. Best logisch dus dat je je afvraagt of het persbericht wel gezien is als deze niet wordt overgenomen of als je geen reactie ontvangt. Maar zomaar nabellen of -mailen om te vragen of je bericht ontvangen is en of er een publicatie volgt is vaak not-done. Je kan ervanuit gaan dat je bericht gezien is. Als er geen publicatie of andere reactie volgt, is de kans groot dat de redactie het niet relevant of interessant genoeg vond. Of dat nu lag aan je titel, de relevantie van het bericht of de timing zal de journalist je niet vertellen, die heeft wel iets beters te doen.

PR-adviseurs als gatekeepers

De tweets van Jasper maken één ding heel duidelijk: je komt niet zomaar door de PR-filter van een journalist. Dat is vakwerk en het is onze taak als PR-adviseurs om klanten te adviseren over welk nieuws geschikt is voor PR en hoe dat effectief over de bühne gebracht kan worden. Als we te vaak mis schieten, schaadt dat de relatie met de journalist. Dat willen we voorkomen. Het is dus aan ons om ervoor te zorgen dat we op de juiste manier het juiste nieuws bij de juiste journalist aanleveren. We zijn als het ware een soort gatekeepers. Want als al het nieuws van onze klanten een schot in de roos is, zal de redactie veel eerder geneigd zijn om dat nieuws te openen, te lezen en te publiceren. Omdat ze zien dat ook wij precies weten wat de lezers boeit. En, ook niet onbelangrijk, het zorgt ervoor dat we niet in het rijtje #PRfails van Jasper terecht komen. Samen ervoor zorgen dat jouw nieuws het grote publiek bereikt? Neem contact op!

 

Deel dit artikel
Meer artikelen lezen?

Lees nu ook onze andere artikelen om op de hoogte te blijven.

Let's have
a chat