“Kun jij de core even finetunen en zo snel mogelijk terugkoppelen naar management? Push je het dan ook door naar sales? Vergeet trouwens niet die meeting in je agenda te squeezen en morgen te blocken!”

Aanschouw de kern van kantoorjargon, samengevat in drie zinnen. De afgelopen jaren ben ik regelmatig artikelen, blogposts en rants op Facebook tegengekomen over de ergernis aan het gebruik van kantoorwoorden. Het kantoor blijkt namelijk een heuse broedplaats voor wazige en nietszeggende termen. Zo stelde Lindanieuws een lijstje op met de tien stomste kantoorwoorden en besteedde NRC aandacht aan jeukwoorden op kantoor. Het AD organiseerde in samenwerking met het Instituut voor de Nederlandse Taal vorig jaar zelfs een verkiezing ‘Weg met dat Kantoorwoord!’ De winnaar (of verliezer?) van de verkiezing: “We nemen het mee.”

Nu ik sinds een aantal maanden vijf dagen per week op kantoor zit, merk ik dat we bij Marcommit regelmatig in kantoorjargon communiceren. We blocken onze agenda’s, haken lekker aan bij meetings en pitchen ons gek. Toch kan ik me niet vinden in alle online afkeer tegen kantoorjargon. Ik zie er zelfs de zin van in. Dit heeft enerzijds te maken met het feit dat het Marcommitteam niet zulke heftige zinnen als in bovenstaand voorbeeld gebruikt. Anderzijds speelt de specifieke manier waarop wij Marcommitters gebruikmaken van kantoorwoorden een grote rol in mijn enthousiasme voor het gebruik ervan.

Wat de interne communicatie bij Marcommit onderscheidt van het ‘standaard kantoorjargon’ is het gebruik van zelfverzonnen termen. Bulten, kuilen, de upsellbel, en zelfs SOA’s vliegen je op kantoor om de oren. De eigen terminologie komt voornamelijk voort uit de vele businessgames die we ieder jaar spelen, zoals je kunt lezen in de blog van Laura. Hieruit ontstaan grappige en gekke termen die voor een gemeenschappelijk begrip van bijvoorbeeld taken of doelstellingen zorgen. Wanneer in de groep wordt gegooid of iemand tijd heeft voor een SOA (Simpel Overdraagbare Activiteit) dan is binnen het gehele team meteen duidelijk waar het om gaat. Kantoorjargon is hier dus een vorm van efficiency. Daarnaast creëert het communiceren in een eigen codetaal binding en brengt het mensen nader tot elkaar. Deze positieve groepsprocessen dragen weer bij aan het bedrijfssucces.

Kortom: dat kantoorjargon is zo slecht nog niet. Mocht er bij jou op kantoor nog geen gebruik van gemaakt worden, block dan een kwartiertje in je agenda, push deze blog door naar het management en vergeet vooral niet terug te koppelen naar je collega’s!