Afgelopen maand was ik samen met Lotte en Marianne in Warschau voor een bijeenkomst van de WIN PR Group – een van de internationale netwerken waarvan Marcommit deel uitmaakt. Drie dagen stonden in het teken van kennisuitwisseling en inspiratie over onderwerpen zoals storytelling, de aspecten van een succesvolle PR-campagne en new business. Wat deze bijeenkomst voor mij heeft onderstreept, is de meerwaarde van een lokale PR-partner. In deze blog vertel ik je waarom.

#1 Kennis van de economie en politiek

Om PR tot een succes te maken, is kennis van politiek en economie cruciaal. Als PR-professional sta je continu in contact met journalisten en wanneer je dan niet weet wat er speelt in het nieuws, sla je een enorme flater. Andersom geldt hetzelfde: wanneer je wél weet wat er speelt in het nieuws kun je daar met de boodschap van klantorganisaties op aanhaken. Daarnaast zijn fusies, overnames en investeringen onderwerpen waarover we communiceren. Om dit in een juist kader te plaatsen, is het van belang dat je de markt kent. Alleen wanneer je het bedrijfsleven begrijpt en snapt wat het gevolg is wanneer je cijfers naar buiten brengt of een statement maakt als organisatie, kun je een sterke communicatiestrategie neerzetten.

Natuurlijk krijgen we niet alleen het nieuws mee uit ons eigen land, maar wereldwijd. Toch werd tijdens de bijeenkomst duidelijk dat ieder bureau nuances wist aan te brengen in de kennis die we allemaal over het nieuws hebben. Nederland bevindt zich in relatief rustig vaarwater op economisch en politiek gebied. Maar dat is heel anders in bijvoorbeeld de UK, waar je het merendeel van de journalisten bij de landelijke media niet hoeft te bellen als het woord ‘Brexit’ niet in je voorstel voorkomt. Ook in Polen en Italië heeft politiek een veel prominentere rol in het nieuws. En dan gaat het niet alleen om welk nieuws er gebracht wordt, maar ook om de insteek van de boodschap. Een lokale PR-partner kan precies de juiste insteek bepalen en nuances aanbrengen.

#2 De juiste persbenadering

Een tweede aspect waarin de meerwaarde van een lokale partner naar voren komt, is de persbenadering. Een simpele kwestie als mailen of bellen kan al het verschil maken. In Nederland reageren journalisten over het algemeen erg snel – of het nu gaat om een telefonisch voorstel of via de mail – en vervliegt tevens de nieuwswaarde snel. In België kan een voorstel een stuk langer blijven liggen voordat een journalist er iets mee doet en blijft een onderwerp veel langer relevant. Maar misschien is het allergrootste verschil wel te vinden op het gebied van persberichten. In Amerika kunnen persberichten gerust vier pagina’s lang zijn. De berichten worden uitgezet via de ‘wire’ waar journalisten vervolgens hun nieuws vanaf halen. Van dit soort lange berichten gaan bij de gemiddelde Nederlandse journalist de nekharen overeind staan.

#3 De content

Het is belangrijk om te weten waar journalisten naar op zoek zijn. De balans tussen onderzoek, analyse en creativiteit moet passen bij het platform en de markt. Duitse journalisten staan te springen om cijfers, statistieken en tabellen, terwijl in Italië originaliteit en creativiteit bovenaan de wensenlijst staan. Content uit Amerika is vaak veel salesgerichter, terwijl in Duitsland een marketinginsteek al snel wordt afgekeurd door redacties. Daarnaast is het belangrijk om zorgvuldig om te gaan met de content. Opiniestukken worden in de UK regelmatig aan meerdere platformen aangeboden, terwijl in Nederland redacties vooral exclusieve content publiceren.

Kortom: succesvolle PR valt of staat bij relevante informatie voor de markt – de lokale markt. Een lokaal PR-bureau weet als geen ander wat er speelt in het nieuws, kent de fijne kneepjes om de journalisten op de juiste manier te benaderen én met de juiste vorm van content. Wil jij met jouw organisatie de grenzen over op het gebied van PR? Dan hebben wij een netwerk van sterke PR-partners voor je!

Deel dit artikel
Meer artikelen lezen?

Lees nu ook onze andere artikelen om op de hoogte te blijven.

Let's have
a chat