Een boodschap aan de man brengen. Hoe doe je dat? Met een krachtig verhaal en een boodschapper. Zelf je verhaal vertellen? Dat kan. Een ander – zoals een klant – over jou laten vertellen? Dat maakt een verhaal nog veel krachtiger. In deze blog neem ik je mee op ontdekkingstocht. Nieuwsgierig naar mijn overtuiging voor het werken met boodschappers van buitenaf?

Een boodschapper van buitenaf is een ambassadeur. Deze boodschapper maakt het verhaal van een organisatie eigen en draagt het uit naar buiten. Maakt een boodschapper zelf deel uit van het publiek dat jij graag wil bereiken? Dan komt de boodschap al helemaal overtuigend over en beschouwt de doelgroep het als betrouwbare bron. Dit heeft te maken met sociale bewijskracht, oftewel:

Het publiek als kuddedier

Een van de belangrijkste elementen die het publiek inzet in het opmaken hoe te denken en te handelen, is door te kijken naar hoe anderen handelen. Sociale bewijskracht oefent de meeste invloed uit wanneer het publiek zich kan identificeren met een boodschapper. Hoe deze invloed eruit ziet? Stel je voor: een klant uit Amsterdam treedt naar buiten als ambassadeur voor jouw organisatie. Als deze klant het verhaal aan andere organisaties uit Amsterdam vertelt, heeft hij of zij een streepje voor. Het publiek spiegelt zich als het ware aan de boodschapper. En is het een match? Dan zal het publiek meer openstaan om van een boodschapper te leren en het handelen te imiteren.

Maar hoe zit het met de herder?

Een boodschapper kan ook een autoriteit zijn. Een boodschapper met kennis, wijsheid en macht roept ontzag en volgzaamheid op. Deze reactie kan bewust optreden: zo kan het verstandig zijn om naar de boodschap van iemand met erkende kunde te luisteren. De reactie kan ook onbewust optreden: denk aan de boodschap van iemand met een uniform. Hoe dan ook heeft autoriteit een  invloed op de overtuigingskracht van een boodschap. Voor de effectiviteit van een boodschap is het vooral belangrijk dat een ontvanger zich met een boodschapper kan identificeren.

Als er één schaap over de dam is…

Ook voor jouw organisatie is het waardevol om met boodschappers of ambassadeurs te werken. Zo maakt het verhaal van een boodschapper van buitenaf meer impact op de doelgroep dan het verhaal van de organisatie zelf. Een boodschapper van buitenaf bouwt met eigen kennis en een eigen netwerk aan duurzame relaties met de te bereiken doelgroep. Daarnaast kan een boodschapper een doelgroep monitoren en waardevolle inzichten in kaart brengen. Zo kom je als organisatie meer te weten over het sentiment onder het publiek. Een boodschapper heeft een warm hart voor het verhaal en de ambitie van de organisatie, en heeft bovendien de kracht om de zichtbaarheid van een organisatie te vergroten. Een boodschapper van buitenaf treedt dus als een visitekaartje naar buiten.

… volgen er meer?

Op zoek naar een krachtige boodschap? Of ben je nieuwsgierig naar mogelijkheden om klanten in te zetten als ambassadeurs voor een verhaal dat nóg meer indruk maakt? Stuur ons dan een bericht. Wij denken heel graag met je mee: zo kunnen we waardevolle klantcases creëren waarmee je impact maakt op de doelgroep die jij voor ogen hebt én met je meedenken op het vlak van engagement.

 

Deel dit artikel
Meer artikelen lezen?

Lees nu ook onze andere artikelen om op de hoogte te blijven.