LAS VEGAS - AUG 31: Statue of Sphinx from Luxor Hotel Casino, the most recognizable hotels on the popular Vegas strip because of its striking design, August 31, 2010 in Las Vegas, Nevada.

Als ik me ergens voorstel, dan zijn er een tweetal scenario’s. Scenario 1: Farao? Er volgt gegrinnik en een sarcastische, retorische vraag: Heeft jouw familie die piramides gebouwd? Scenario 2: Faro? Als in dat vliegveld Faro? Heb je Portugese roots? Je ziet er zo Hollands uit. Hoe dan ook, het is altijd raak. Ik spel tegenwoordig dan ook meteen mijn achternaam om scenario 1 te voorkomen. Om direct in te kunnen spelen op scenario 2 heb ik jaren geleden een extra geschiedenislesje genomen en uitgezocht wat de herkomst van deze achternaam is. Het antwoord? Tijdens de tachtigjarige oorlog vluchtte mijn over, over, over grootouders van Portugal naar Nederland en zijn hier altijd gebleven.
Jaloers op P.Diddy
Vroeger was ik jaloers op een P. Diddy die zo eenvoudig zijn naam veranderde. Tegenwoordig draag ik met trots de naam Faro. Want zeg nou zelf, je geloofwaardigheid daalt flink wanneer je oorspronkelijk Sean John Combs heet, verder gaat onder het pseudoniem Puff Daddy en vervolgens minimaal drie keer je naam laat veranderen, (P. Diddy, Diddy, Swag & King Combs) om uiteindelijk weer te eindigen met Puff Daddy. En niet alleen artiesten kunnen er wat van, ook verschillende merken hebben door de jaren heen een naamsverandering ondergaan, die uiteindelijk weer oud en vertrouwd overstapten op de naam waarmee ze waren begonnen. Zo is Veilig Verkeer Nederland ooit getransformeerd tot 3VO, een complete mislukking. In 2006 ging de vereniging weer terug naar zijn oude en vertrouwde naam.

Conimex, CONserven IMport en Export
Het kiezen van een merknaam of merkverandering vraagt dus behalve een lange adem ook om een zorgvuldige aanpak. Je kunt beter een naam hebben die iets zegt en door een deel van de mensen wel wordt gewaardeerd en door een ander deel totaal niet, dan een naam die iedereen wel prima vindt. Ga voor simpel, maar pakkend zoals oprichters JOHan en MArtin Schreurs (Johma) of kies strategisch, zoals ASITO (‘Alle Stof In Twente Opruimen’) dat oorspronkelijk is bedacht om bovenaan in het telefoonboek te komen. De echte lefgozers gaan de strijd aan, maar er zijn slechts weinigen die dat durven. Want bij BING is “Because It’s Not Google’’ helaas niet de echte afkorting. Rest me nog dit te zeggen, kies wel een naam die eenvoudig te spellen is en geen bijbetekenissen heeft.

Deel dit artikel
Meer artikelen lezen?

Lees nu ook onze andere artikelen om op de hoogte te blijven.