De Bijenkorf in Den Haag is als ultiem gesamtkunstwerk een van de hoogtepunten van de Amsterdamse School, een kunststroming die met name bekend is om zijn architectuur. De toenmalige Bijenkorf directie koos voor een totaalontwerp, omdat het een modern bouwwerk wilde dat was vormgegeven als een kunstwerk. De architect, Piet Kramer, wist in samenwerking met vele kunstenaars het gebouw te vormen tot een decoratief geheel.

Meneer Kramer wist als geen ander uit te beelden wat de directie van de Bijenkorf voor ogen had: hij voorzag de traditionele warenhuisconstructie. Een interieur waarin decoratie en functionaliteit op elkaar werden afgestemd. Zo kreeg bijvoorbeeld de afdeling met Oosterse tapijten een mysterieuze uitstraling. Hij toverde het Haagse warenhuis om tot een paleis dat de consument moest verleiden tot het doen van aankopen.
Het idee van een gesamtkunstwerk, ofwel een ideaal samenspel van diverse kunstvormen, is in communicatie actueler dan ooit. Het samenbrengen van verschillende kunstuitingen is wat een communicatieplan van vandaag succesvol maakt. PR kan niet zonder adverteren. Adverteren kan niet zonder social media. Social media kan niet zonder branded content. Branded content kan niet zonder marketing. Marketing kan niet zonder eigen relevante content en zo kan ik nog wel even doorgaan.

Toen Piet Kramer begon aan zijn Haagse project, heeft hij vast en zeker voor een behoorlijke uitdaging gestaan. De wensen van de hoge heren van de Bijenkorf strookten ongetwijfeld niet altijd met de ideeën van Kramer. Andersom heeft Kramer vast ideeën gehad waarvan de Bijenkorf zou huiveren. Maar samen hebben ze een architectonisch hoogstandje weten te realiseren. Uit alle relevante kunstvormen werd de ideale mix samengesteld. De ideale mix die – ondanks de zware tijden in de retailwereld – zich nog steeds staande houdt en nog steeds de doelgroep iedere dag weer verleidt. En bovendien een groot voorbeeld is voor de vele hippe conceptstores die als paddenstoelen uit de grond schieten.

Bij het maken van communicatieplannen voor de klant zit ik ook een beetje op de stoel van meneer Kramer. Samen met de opdrachtgever ga ik op zoek naar de ideale mix van communicatie uitingen. Samen kijken we naar de ideale combinatie van middelen om de doelgroep van de klant zo te verleiden dat hij of zij overgaat tot de download van een whitepaper, de klant top of mind houdt of de social kanalen volgt. En hoewel dat niet in alle gevallen hoeft of moet leiden tot aankopen, probeer ik wel iedere keer een gesamtkunstwerk samen te stellen. Het liefst een die net zo iconisch en succesvol is als de Haagse Bijenkorf.

Deel dit artikel
Meer artikelen lezen?

Lees nu ook onze andere artikelen om op de hoogte te blijven.