Het zou me niets verbazen of ik eindig later single met ruim dertig katten. En dan niet op de stereotype ongelukkige manier. Nee, sterker nog: zielsgelukkig zou ik zijn. Nog niet zo lang geleden moest ik niks van katten hebben: ze waren vals, lieten overal haren achter en verstopten zo nu en dan een flinke haarbal achter de gordijnen. Nee. Katten waren voor oma’s en mensen met een flink minderwaardigheidscomplex. Maar daar bracht ‘Pudge the cat’ verandering in. Ik wist het zeker: Pudge zou regeren op haar krabpaal, de honger in Afrika oplossen, oorlogen doen stoppen en voor vrede op onze aardkloot zorgen. Pudge was mijn verlosser.

Online followerbase
Maar wie is Pudge dan? Pudge is een Amerikaanse huiskat en het was liefde op het eerste gezicht. Ik kwam er echter al gauw achter dat ik die liefde moest delen met ruim een half miljoen andere mensen. Mijn nieuwe virtuele huisdier had namelijk 447k Instagram followers, 18k YouTube abonnees en 350k Facebook likes. And on top of that: een eigen website met een webshop vol merchandise. ‘Maak dat de kat wijs’ hoor ik je zeggen, maar Pudge was niet alleen. Haar collega’s Grumpy, Maru, Lil Bub en Waffles delen niet alleen een absurde naam, maar hebben net als Pudge alle vier een online followerbase waar je ‘u’ tegen zegt. Een social presence en PR-strategie waar menig bedrijf jaloers van wordt.

Slimme online strategie
We kunnen er niet omheen: filmpjes, foto’s of GIF-jes van katten komen regelmatig naar boven in social media timelines. Afbeeldingen van internetkatten vliegen je om de oren. Hoewel deze online content nergens op slaat, kunnen veel bedrijven toch iets opsteken van deze door mij zo geliefde internethypes. Katten met hun eigen social media pages plaatsen consistent nieuwe, aantrekkelijke content. Content die inhoudelijk volstrekt onbelangrijk is, maar die voor hun doelgroep relevant en boeiend is. De eigenaren van deze katten pakken het slim aan en spelen in op de behoeftes en het verwachtingspatroon van hun doelgroep. Vrijwel elke social post gaat binnen een mum van tijd viral en het aantal volgers neemt per dag gestaag toe. Met Halloween verschijnen ze in een pompoenpakje, met Kerstmis liggen ze onder een dennenboom en een enkeling doet zelfs mee aan de icebucketchallenge van ALS. Precies wat hun volgers willen én verwachten te zien. Kat in ’t bakkie zou je zeggen.

Relevantie en consistentie
Het geheim voor social media kanalen (ook voor business to business) is consistentie en aan de verwachtingen van je followers voldoen. Bied content die je followers verwachten, en wijk hier dan ook vrijwel nooit van af. Lever je als bedrijf enkel en alleen security-oplossingen, dan heeft het weinig zin om systematisch content over big data of business intelligence te verspreiden. Dit verwacht je doelgroep niet van je, en dit wil het waarschijnlijk ook niet uit jouw mond horen. Ga dan ook geen nieuws over oorlogen, de verkiezingen of wat al niet plaatsen, want je volgers zoeken dit wel ergens anders op. Zorg daarnaast dat je consistent bent in je online geluid. Je hoeft niet elke dag iets van je te laten horen, maar zorg ervoor dat content op vaste momenten gedeeld wordt. En als je niet genoeg inspiratie hebt, dan kun je nog altijd de digitale kat uit de boom kijken op de sociale kanalen van mijn favoriete internetkat. Miauw.

Deel dit artikel
Meer artikelen lezen?

Lees nu ook onze andere artikelen om op de hoogte te blijven.