PEAK-IT, maatschappelijk betrokken bij inclusie

Intro

Bij PEAK-IT, IT business partner op het gebied van support en beheer, staat inclusie hoog in het vaandel. Binnen en buiten de IT heerst het vooroordeel dat de branche gedomineerd wordt door mannen. Daarom is PEAK-IT er trots op dat de hoofdmoot van de directie uit vrouwen bestaat. En, dat het bedrijf medewerkers beoordeelt op kwaliteiten en niet op demografische gegevens. Zeker als het de hoogte van het salaris betreft. Maar daar houdt het niet op. PEAK-IT wilde meer inzicht in de markt: met name over hoe men op de werkvloer tegen diversiteit aankijkt. Wat speelt er in de Nederlandse kantoren? Wie prefereert men als collega? Is werkend Nederland wel zo tolerant? Dit alles om inzicht in de markt te verkrijgen en te verschaffen, maar des te meer om bewustwording onder Nederlanders te creëren met betrekking tot inclusie. Hiermee zet PEAK-IT zich tevens op de kaart als aantrekkelijke werkgever die iedereen gelijke kansen biedt.

Richard Stassen, Director Operations bij PEAK-IT

Richard Stassen, Director Operations bij PEAK-IT, hierover: “Aan het eind van de rit is het succes van een organisatie afhankelijk van de inzet en prestaties van de medewerkers. Het bezitten van de juiste soft skills, iedere dag met enthousiasme naar het werk gaan en het hoogst haalbare uit jezelf willen halen, zijn daarin de belangrijkste voorwaarden. Bij PEAK-IT kijken we nergens anders naar dan dat. Bovendien zijn we erg trots op de diversiteit binnen onze teams.”

Onderzoek: in goede banen

PEAK-IT heeft de wens zich te positioneren als dé IT-partner voor organisaties en voor IT-talent. Ook de groei van de naamsbekendheid is een belangrijk doel. Om dit te bereiken heeft Marcommit een onderzoekscampagne geadviseerd: ‘In goede banen’. Belangrijk in deze campagne was om de confronterende onderwerpen niet uit de weg te gaan. Denk bijvoorbeeld aan geloof op de werkvloer en de acceptatie van minderheden door Nederlandse leidinggevenden. En in deze opzet zijn we meer dan geslaagd, waardoor we met persberichten naar buiten konden met koppen zoals:

  • Eén op de acht heeft liever geen moslim als collega;
  • Acceptatie van minderheden door Nederlandse leidinggevenden ver te zoeken;
  • 1 op de 10 medewerkers heeft liever heteroseksuele collega dan LGBT-collega.

Onderzoek 'In goede banen': "Acceptatie van minderheden door Nederlandse leidinggevenden ver te zoeken"

Het resultaat

De opvallende bevindingen zijn het afgelopen jaar veelvuldig in de landelijke pers beland. Zo schreef nu.nl over de acceptatie van transseksuelen op de werkvloer en dat veel mannen liever geen vrouwen als leidinggevende hebben. De Ondernemer schreef over het feit dat de acceptatie van minderheden door Nederlandse leidinggevenden ver te zoeken is. Ook gaf PEAK-IT een interview in het AD over het idee dat vrouwen hun kinderwens niet zouden hoeven te verzwijgen tijdens sollicitatiegesprekken. En zo staat in de metro dat een deel van de kantoormedewerkers een afkeer heeft tegen Islamitische collega’s. Maar ook de Volkskrant, het FD en het NRC hebben aandacht besteed aan het onderzoek.

Uiteindelijk heeft deze campagne geleid tot meer dan 200 publicaties, waarmee enorme zichtbaarheid is gecreëerd voor PEAK-IT. De berichtgeving heeft daarnaast gezorgd voor een boost in de engagement op social media. De onderzoeksresultaten waren een startpunt voor discussies en gesprekken op bijvoorbeeld LinkedIn. Bovendien heeft PEAK-IT Nederland een spiegel voorgehouden: we zijn niet zo tolerant als we denken. En dat moet veranderen!

Deel deze case
Meer cases

Bekijk nu ook onze andere cases om op de hoogte te blijven.