Zes Nederlandse topchefs in de race voor één Michelinster. Het ultieme recept voor de award-winning PR-campagne van Lightspeed en Marcommit.

Video
Video

De opdracht

Marcommit & Lightspeed voerden eind 2018 met succes de campagne ‘Meet the chef’ uit. De campagne had als doel om Lightspeed bekend te maken in de Nederlandse horecabranche. Door samen te werken met zes Nederlandse topchefs in de race voor een Michelinster werd Lightspeed de ‘talk of the town’ en verstevigde het bedrijf haar autoriteitspositie. Het water loopt je in de mond bij deze campagne, maar ook de resultaten zijn om je vingers bij af te likken. Deze campagne inspireert en laat zien dat je met een vleugje creativiteit en een snufje influencer marketing je doelgroep kunt raken en je doelstelling kunt behalen. Met als kers op de taart: internationale erkenning door het behalen van de IPRA Golden World Awards for Excellence 2019 in de categorie PR on a Shoestring.

Key messages

De belangrijkste boodschappen die bij de horecaondernemers over moeten komen zijn:

  • Door technologie op een slimme manier in te zetten kan iedere horecaondernemer zijn of haar passie en ambacht optimaal laten spreken en gasten een culinair hoogtepunt geven.
  • Lightspeed staat voor het helpen van onafhankelijke ondernemers met een missie.
  • Nederlandse top-chefs zijn fan van het merk Lightspeed.

Internationale erkenning door het behalen van de IPRA Golden World Awards for Excellence 2019 in de categorie PR on a Shoestring.

Tactieken
  • Er werd een exclusieve première georganiseerd in de bioscoop van de Amsterdamse SOHO House. Tijdens dit unieke evenement werden alle zes afleveringen achter elkaar uitgezonden. Hiervoor nodigde Marcommit alle relevante journalisten en influencers uit, zodat zij verslag konden doen van de documentaire.
  • Direct na de première werd de trailer online gelanceerd, waarna wekelijks een nieuwe aflevering op YouTube, Instagram en IGTV verscheen. Alle relevante journalisten en influencers werden telkens door Marcommit op de hoogte gebracht.
  • Als aanvulling op de video’s is er op de website van Lightspeed een landingspagina gemaakt voor deze campagne.
  • De volledige serie was uiteindelijk beschikbaar na zeven weken. Nadat de eerste aflevering online was gekomen werden de Michelinsterren uitgereikt, daar konden we goed op meeliften qua publiciteit.
  • Ook werd er in samenwerking met de chefs een receptenboek geschreven. Deze was te downloaden op de website van Lightspeed. Ook werden er gedrukte varianten uitgereikt aan journalisten, klanten en influencers. Aan de hand van dit receptenboek creëerden we nog een extra contact tussen de doelgroep en Lightspeed.
Resultaten

Voorafgaand aan de campagne stemden Marcommit en Lightspeed heldere PR-doelen af, passend bij de campagne en behoeften van Lightspeed. Een enorm (media)bereik met een beperkt budget is een resultaat waar veel campagneleiders hun vingers bij aflikken.

 

  • Het totale bereik van alle publicaties bij elkaar opgeteld komt uit op: 57,4 miljoen.
  • Het aantal impressies van alle publicaties komt uit op: 154.000.
  • De publicaties zijn in totaal meer dan 221 keer gedeeld via social media.
  • Alle video’s samen zijn op Youtube in totaal 390.000 keer bekeken.
  • Het totale engagement op Facebook is 95.581. Dit is het totale aantal acties dat mensen deden op de Facebookpagina en de posts. Dit leverde 545 reacties op, 89 comments en de berichten zijn 51 keer gedeeld.
  • De landingspagina heeft 7770 sessies gehad
  • Het whitepaper is 176 keer gedownload. De conversieratio was hierbij 11 procent (downloads/pageviews)

 

Naast de meetbare resultaten voor Lightspeed zorgde de campagne ook voor een aantal positieve neveneffecten. De chefs in de video’s waren dusdanig trots op het eindresultaat dat ze tot op de dag van vandaag de video’s promoten. Zo gebruiken enkele chefs de video in het reserveringssysteem in hun restaurant. Het bereik van de campagne wordt hierdoor nog dagelijks vergroot. Ook vindt het receptenboek nog steeds gretig aftrek.

Deel deze case
Meer cases

Bekijk nu ook onze andere cases om op de hoogte te blijven.