Teksten schrijven: you hate it or you love it. Als iemand mij vraagt in welke categorie ik thuis hoor, is het sowieso de laatste. Al sinds ik me kan herinneren schrijf ik graag. Het begon al in groep drie met mijn ‘boekenserie’ over Beer & Haas en tegenwoordig gaan mijn teksten over blockchain, robotisering, kunstmatige intelligentie, digitale portemonnees of Ollolai. Schrijven is zeg maar echt mijn ding en ik hoop iedereen die nu nog bij team ‘hate’ hoort over de streep te trekken. Vandaag introduceer ik de ‘Schijf van Schrijf’! Deze schijf bestaat uit vijf handige tips die goed zijn voor jouw toekomstige teksten. Ze verkleinen de kans op saaie teksten en vergroten de kans op succes.

Schijf van Schrijf

1. Vooraf verwonderen

Voorafgaand aan het schrijven van een tekst is het belangrijk om je bepaalde dingen af te vragen. Verwonder je over zaken als: wie gaat deze tekst lezen? Op of in welk medium is de tekst te lezen? Waarom ga je deze tekst schrijven? Wat moet de lezer hiervan onthouden? Kortom: bepaal het doel en de doelgroep van de tekst. Tip: maak een persona en schrijf zoals je tegen hem spreekt. Dit maakt je tekst aansprekend en minder formeel.

2. Buiten gebaande paden

Hierboven las je al dat het vooraf bepalen van het medium cruciaal is. Tijdens ons primaire en secundaire onderwijs hebben we de basiskneepjes van het schrijven geleerd. Begin de tekst met een goede inleiding, schrijf vervolgens de kern en eindig met het slot. Dit is natuurlijk een goede opbouw en in printmedia zien we deze nog vaak terug. Wordt jouw tekst dus in de papieren krant of in een tijdschrift gepubliceerd, is deze volgorde top. Door de komst van het internet, zijn er ook online magazines, nieuwssites en sociale media gekomen. Mensen besteden hierdoor meer tijd aan het lezen van teksten op een laptop of smartphone. Het lezen vanaf een scherm gebeurt in 79% van de gevallen al scannend en dit vraagt om een andere schrijftechniek: zet de belangrijkste informatie uit de tekst bovenaan. Begin dus met de conclusie, schrijf vervolgens de kern en grijp aan het einde van de tekst nog even terug op het begin. De lezer wil het liefst de belangrijkste boodschap als eerste lezen. Voilà, door de volgorde om te draaien, heb je direct de aandacht.

3. Eerste indruk

Omdat het overgrote deel van de lezers de teksten tegenwoordig liever scant dan letter voor letter leest, is de eerste indruk van de tekst heel belangrijk. Vang de lezer direct door een aantrekkelijke kop, een mooie afbeelding, streamers en goede tussenkoppen te plaatsen. Een goede kop moet de inhoud van de tekst dekken, maar moet ook aanspreken. Maak bijvoorbeeld gebruik van lijstjes (8 tips om, 3 strategieën die, 7 geheimen van…) of mik op het liever voorkomen, dan genezen-principe (Waarom je beter niet…). Let op, de eerste indruk maak je maar een keer, dus neem de tijd voor een pakkende titel.

4. Google is je vriend

Als je een tekst schrijft, wil je natuurlijk dat hij ook goed gelezen wordt. Met bovenstaande tips zorg je ervoor dat een lezer langer bij jouw tekst blijft hangen. Om ervoor te zorgen dat je tekst ook online vindbaar is, is zoekmachineoptimalisatie (oftewel SEO) een must. Houd tijdens het schrijven in je achterhoofd waar de lezer naar zoekt. Gebruik deze termen in de titel, inleiding en tussenkoppen. Lees vooral ook deze tips om je teksten te optimaliseren.

5. Schrappen maar

Nu je tekst aantrekkelijk en SEO-proof is, rest je eigenlijk nog maar één ding: schrappen! Houd je tekst eenvoudig en duidelijk. Vermijd lange zinnen, moeilijke woorden en inactief taalgebruik. Schrap hulpwoorden als ‘zullen, worden en kunnen’ en twijfelwoorden als ‘wellicht, soms en misschien’, dit maakt je tekst makkelijker leesbaar en sterker.

Heb je al zin om aan de slag te gaan? Ik ben in ieder geval erg benieuwd naar jouw schrijfskills. Mocht je toch niet overtuigd zijn en laat je het liever aan een ander over? Neem dan gerust contact met ons op, wij helpen je heel graag.