B2B communicatie: meer dan alleen meten
Een artikel van Rory Sutherland in Marketingweek kopte: B2B companies need an ‘injection of marketing mentality’ in the boardroom. Dit ervaren wij in de praktijk ook. Het bedrijfsleven lijkt geobsedeerd te raken met data en het kwantificeren van iedere stap die wordt gezet en iedere beweging die wordt gemaakt. Het nut van meetbaarheid staat buiten kijf. Desondanks moeten we de magie en de kracht van het ontastbare niet vergeten. Ik heb het over sfeer, emotie en beleving.
Gegarandeerd dat ook jij ermee te maken hebt: KPI’s. KPI staat voor Key Performance Indicator. In het Nederlands te vertalen naar kritieke prestatie indicator. Het gaat hierbij om het verzamelen van data om de prestaties van een bedrijf, merk of campagne te analyseren. In de marketing en communicatie gaat het om afspraken over de resultaten die de marketingafdeling in een bepaalde periode gaat behalen. Denk aan een x-aantal keer in de media verschijnen, het aantal nieuwe volgers op social media of het aantal downloads van een contentstuk. Door hierover cijfers te verzamelen, verkrijg je inzicht in de bijdrage van de marketinginspanningen. Dit levert inzichten op die als basis dienen voor hoe je campagnes en activiteiten het best kunt vervolgen.
KPI’s zijn een goed middel om te checken of marketing een bijdrage levert aan de business doelstellingen. Dit geldt wel alleen zolang de KPI’s een afgeleide zijn van de business doelstellingen, ze SMART geformuleerd zijn en de juiste data beschikbaar is om ze te meten. Helaas blijkt in de praktijk dat er nog veelvuldig KPI’s worden opgesteld die losstaan van de business doelstellingen of niet realistisch zijn. Om het werken met KPI’s écht zinnig te maken, zijn er drie voorwaarden belangrijk:
Metrics zijn zinvol om de effectiviteit van campagnes en acties te meten en om resultaten inzichtelijk te maken. Maar er bestaat wel een groot gevaar. Namelijk dat de focus op de korte termijn ligt, terwijl het bouwen van een merk een jarenlange investering is. Het effect van bijvoorbeeld adverteren, social media en PR zijn lastig in korte termijn metrics te vatten. Maar een marketinginvestering die niet per definitie in hetzelfde jaar wordt terugverdiend, is daardoor niet minder belangrijk.
Het lijkt misschien aantrekkelijk om op het oog snel scorende KPI’s op te nemen in een marketingplan, zoals shares, likes en websitebezoeken. Echter is dit geen garantie dat investeringen in marketing worden terugverdiend. Clicks en followers leiden niet per se tot sales. Verlies jezelf dus niet in een tunnelvisie op meetbaarheid en kijk verder dan de korte termijn, quick wins en snel scoren. Geloof in de magie en zet in op gevoel en beleving. Want wanneer iemand zich verbonden voelt met jouw merk, is de kans groot dat je hem of haar voor het leven aan je zijde hebt.
In ons eBook gaan we dieper in op de rol van marketing binnen B2B en op de ontwikkeling van het vakgebied. Daar is de laatste jaren namelijk veel in veranderd. Vaak wordt B2B-marketing gedomineerd door meetbare, korte termijn campagnes waarin emotie en creativiteit ontbreken. Dat is zonde, want magie en emotie zijn juist erg belangrijk bij het bouwen van een merk. Je leest het eBook hier: https://marcommit.hubspotpagebuilder.com/ebook-meten-magie-hoe-bouw-je-een-merk-in-de-wereld-van-b2b
Lees nu ook onze andere artikelen om op de hoogte te blijven.