Award-winnende campagnes creëer je zo
Bij Marcommit winnen we graag awards samen met onze klanten, maar nog liever dragen we bij aan de doelen van onze klanten en behalen we mooie PR-resultaten. En dat wordt erkend: onlangs wonnen we samen met Lightspeed de Grand Prix Content Marketing Award B2B voor de ‘Meet the chef’ Campagne en ontvingen we een bekroning voor onze distributie van de Smoooth Dogg-campagne van Klarna. Succes komt niet vanzelf: alle bekroonde en award-winnende campagnes hebben een aantal componenten gemeen. Deze deel ik met je in dit artikel.
Tijdens de uitreiking van de Grand Prix Content Marketing Awards werd bevestigd wat wij al wisten: aan succesvolle campagnes ligt data ten grondslag. Hiermee behaal je niet alleen goede resultaten, maar win je ook awards. Het begint natuurlijk allemaal bij het bepalen van de doelstellingen en doelgroepen. Om vervolgens te onderzoeken wat er onder deze doelgroep en in de markt speelt. De ‘Meet the chef’-campagne komt bijvoorbeeld voort uit drie trends:
Deze drie trends vormden de basis voor de ‘Meet the Chef’-campagne, waarin passie, ambacht en hard werken zichtbaar zijn gemaakt. De trends zijn door Lightspeed vertaald naar een online documentaire; een sterk, creatief en innovatief idee. In deze zesdelige Youtube-serie werden verschillende Nederlandse chefs die kans maakten op een Michelinster geportretteerd. Achter ieder succesvol horecabedrijf gaat immers een vakman met passie schuil. De chefs zijn ingeschakeld als influencers voor Lightspeed.
Alleen een creatief en innovatief idee is geen garantie voor succes. Het benaderen van de juiste media maakt of breekt een campagne. Dit zien we ook terug in de bekroonde Smoooth Dogg campagne. Voor Klarna zijn verschillende media relevant. De targetmedia waren finance-, marketing- en lifestylegericht. Omdat deze media verschillende lezersgroepen hebben, is het cruciaal dat de boodschap wordt toegespitst op de doelgroep. Voor iedere branche werd daarom een eigen unieke boodschap gecreëerd. Zo werd de lifestylepers benaderd met “Snoop Dogg verandert naam naar Smoooth Dogg” en de financepers met “Snoop Dogg wordt aandeelhouder van Klarna”. Tot slot werd de marketingpers benaderd met “Klarna strikt Snoop Dogg voor nieuwste campagne”. Door de boodschap aan te passen op de doelgroep is het bereik van deze campagne enorm geweest.
Resultaten tellen, zeker in PR. Een campagne wordt niet opgezet met als doel om awards te winnen, maar om doelstellingen behalen. Gelukkig gaat dat hand in hand. Met 31 publicaties en een bereik van 57,4 miljoen is de ‘Meet the Chef’-campagne zeker een succes te noemen. De YouTube-serie werd maar liefst 390.000 keer bekeken en de landingspagina 7.770 keer bezocht. Ook de Smoooth Dogg-campagne leverde mooie resultaten op: 95 publicaties, zowel online als in print, op de radio en op televisie. De drie campagnevideos zijn ruim 18 miljoen keer bekeken. We kunnen wel stellen dat deze campagne viral is gegaan.
Award-winnende campagnes zijn gebaseerd op data, zijn goed afgestemd op de doelgroep en zijn resultaatgericht. Vaak is daar creativiteit voor nodig, zowel voor het bedenken van een sterke campagne als in de PR-aanpak die daarop volgt. Wij zijn ontzettend trots op de samenwerking met Lightspeed en Klarna, waardoor we de award en de bekroning hebben gewonnen. Win jij volgend jaar met ons?
Lees nu ook onze andere artikelen om op de hoogte te blijven.