Wekelijks krijg ik van Marketing & Communicatieprofessionals uiteenlopende vragen over ons boeiende PR-vak. Veel professionals weten dat de inzet van PR belangrijk is – het zorgt immers voor ‘verdiende aandacht’ – maar weten niet goed waar ze moeten beginnen. Enkele weken geleden vroeg ik de MarCom-professionals in mijn netwerk wat hún grootste PR uitdaging is. Wat blijkt? Vooral het ervoor zorgen dat PR een prioriteit wordt, het creëren van content en het ombuigen van negatieve aandacht de grootste uitdagingen. Tijd om deze drie eens onder de loep te nemen en jou als MarCom-professional van praktische tips te voorzien. Heb je na het lezen van deze blog nog vragen? Dan heb ik als uitsmijter nog één bonustip voor je…

Uitdaging #1: tijd vrijmaken voor PR

PR poll

Uit de poll blijkt dat bijna de helft van de stemmers (43%) te weinig tijd of prioriteit heeft voor PR (Public Relations). Dat terwijl de inzet ervan van onschatbare waarde is voor je organisatie. Het helpt namelijk met het creëren van veel (media-)aandacht en het opbouwen en behouden van goede relaties met stakeholders. Het zorgt ervoor dat jouw doelgroep je leert kennen en je op een positieve manier onder de aandacht komt. Met de inzet van PR heb je controle over wat er extern wordt gecommuniceerd en ben je continu bezig met het werken aan je imago en reputatie. PR is een echt vakgebied en om het in te zetten moet je zo kunnen schrijven dat je de doelgroep(en) aanspreekt, contact leggen met de media en dus journalisten en creatief zijn om op te vallen. Logisch dat je als Marketeer niet altijd tijd hebt om hieraan te beginnen. Toch kunnen kleine veranderingen al een verschil maken:

  • Start met het bepalen van wat je wil bereiken en wie je wil bereiken
  • Bepaal wie het gezicht is (of wordt) van jouw organisatie
  • Weet wat er over jouw organisatie gezegd wordt door online alerts aan te zetten
  • Lees dagelijks het nieuws (zowel het landelijke als het branchenieuws)
  • Deel je eigen nieuws en successen

Uitdaging #2: het creëren van content

Een andere uitdaging is het creëren van content. Waarom wordt bijvoorbeeld de ene blog beter gelezen dan de andere? En hoe komt het dat bepaald nieuws wel aanslaat en ander nieuws niet? Dit heeft allemaal te maken met relevantie. Waar we tien jaar geleden nog hard riepen ‘content is king’, kijken we daar vandaag de dag heel anders naar. Het hebben van content is absoluut belangrijk, maar het wordt pas iets waard als het voor jouw doelgroep ook relevant is. Hoe bepaal je dan welke content je moet creëren?

  • Weet wie jouw doelgroep is en wat hen interesseert. Dit kan door bijvoorbeeld buyer persona’s op te stellen
  • Bepaal vooraf met welk doel je de content schrijft: wil je meer naamsbekendheid, zichtbaarheid of focus je juist op conversie?
  • Zorg voor unieke content om op te vallen
  • Welke journey leggen jouw (potentiële) klanten af? Zorg dat je content hierop aansluit

Uitdaging #3: negatieve aandacht ombuigen

Op het moment dat je als merk of organisatie steeds zichtbaarder wordt, zorg je automatisch voor meer interactie. Steeds meer stakeholders weten jouw organisatie te vinden en praten over je. Hoe bekender of succesvoller je bent, hoe groter de kans wordt dat er ook negatieve berichtgeving gaat komen. Wees hier als organisatie niet bang voor, maar bereid je er op voor. Schrijver Oscar Wilde zei ooit: “There is only one thing in life worse than being talked about, and that is not being talked about”. Negativiteit komt vaak onverwachts de hoek om. Als bedrijf is het daarom belangrijk om vooraf na te denken over een ‘stappenplan’:

  • Wanneer er iets niet goed is gegaan, is het belangrijk om dat te erkennen. Geef toe dat er een fout is gemaakt – die worden overal gemaakt.
  • Verbeter wat kan, ga open in gesprek en zorg voor onderbouwing
  • Blijf scherp en neem de tijd om een goed antwoord te formuleren
  • Vestig de aandacht op de zaken die wel goed gaan en communiceer hierover
  • Zorg voor een betrouwbare woordvoerder
  • Bereid je voor op te verwachten vragen, stel een Q&A op en deel deze intern, zodat je een geluid naar buiten laat horen
  • Kom je in een echte crisis terecht? Zorg dan dat je deze blog van mijn collega Lotte weet te vinden. Zij geeft praktische tips om de eerste uren van een crisis zonder kleerscheuren door te komen.

Alles wat je aandacht geeft groeit. Dit geldt ook voor een positief imago en een goede reputatie. Wanneer je één keer de pers opzoekt, ben je er dus nog niet. Neem de tijd en werk structureel en proactief aan de relatie met jouw stakeholders. Heb jij na het lezen van deze blog tóch nog vragen? Dan heb ik nog één bonustip voor je! Iedere donderdag zit ik van 14.00-15.00 uur klaar om al jouw PR-vragen te beantwoorden tijdens het PR-spreekuur. Wil je even sparren? Meld je dan hier aan zodat je al jouw vragen bij me kwijt kunt.

Sparren met Marlin PR

Deel dit artikel
Meer artikelen lezen?

Lees nu ook onze andere artikelen om op de hoogte te blijven.