engage op Twitter‘Like, reageer en deel..’ We zien het dagelijks voorbijkomen op de social kanalen om volgers aan te sporen om te engagen. Toch blijft dat engagementcijfer keer op keer een uitdaging, zeker als we het hebben over Twitter. Wanneer je op dit social kanaal een engagement rate behaalt van 0,8%, dan kunnen we dit als hoog beoordelen. Maar het liefst scoor je natuurlijk bovengemiddeld en ga je voor minimaal die 1,5%. Om dit te bereiken geef ik hieronder enkele tips.

 

1. 280 tekens zijn de bom

Er was veel weerstand toen Twitter eind vorig jaar bekendmaakte dat de tweetlengte werd verdubbeld. Van 140 tekens naar maar liefst 280, wat moeten we ermee? Nou, eigenlijk kunnen we Twitter hier dankbaar voor zijn. Lange tweets leveren namelijk meer interactie op dan korte tweets. Maak dus optimaal gebruik van die 280 tekens. Overigens is het wel raadzaam om de tweetlengte te vullen met relevante informatie.

2. #LessIsMore

Vaak hashtaggen we erop los om die 280 tekens vol te krijgen. Oké, in mijn vorige punt gaf ik aan dat je met meer tekst meer engagement realiseert. Maar het opvullen van tweets met hashtags werkt toch echt averechts. Het gebruik van maximaal drie hashtags zorgt voor meer engagement dan een tweet met vijf hashtags.

3. Mention bedrijven en personen

Om engagement van een tweet verder op te schroeven, is het goed om organisaties en/of personen te taggen. Deel je een artikel waarin je collega wordt aangehaald? Mention dan je collega, de redacteur van het artikel en het medium in de tweet. De kans op een like of retweet van één van hen is groot. Tevens vergroot je hiermee ook het bereik van de tweet.

4. Negatieve tweet voor positief effect

Negatieve tweet voor Twitter engagement

Twitter wordt vaak gezien als het sociale medium waar veel op gezeurd wordt. Bevalt ons iets niet? Dan delen we dit zo snel mogelijk met de rest van de wereld. Denk maar eens aan een service van een webshop die niet optimaal werkt. Als je hierover een tweet post, is er al snel interactie op. De reacties, retweets en likes vliegen om je oren. Als bedrijf kun je hier natuurlijk zelf ook gebruik van maken, maar wel met mate. Heb je onlangs een onderzoek uitgevoerd waar schokkende resultaten in naar voren komen? Deel het op Twitter! Woorden als ‘zorgwekkend’, ‘onveilig’ en ‘niet verstandig’ werken bijvoorbeeld goed. Het advies is om eens te experimenteren met het sentiment van je tweets.

5. #DTV (DurfTeVragen)

We hebben het over een sociaal kanaal, waarop je voor interactie wilt zorgen. Daarom is het raadzaam om de tweet te eindigen met een vraag. Je nodigt volgers dan uit om te antwoorden. Naast dat je anderen uitnodigt tot reactie, is het ook altijd goed om zelf te reageren op andere personen en organisaties. Ga conversaties aan en geef die engagement rate een boost.

Ook collega Lisanne vertelt in een van haar blogs over hoe haar engagement rate een boost kreeg en haar tweet viral ging.

Extra weetje: even geen tijd? Gebruik dan Twitter Bookmarks

Twitter heeft weer een nieuwe ontwikkeling toegevoegd aan haar lijn. Oké, dit heeft dan geen invloed op je engagement rate, maar het is zeker de moeite waard om er kennis van te hebben: Twitter Bookmarks. Met deze nieuwe functie is het mogelijk om tweets op te slaan en ze later weer snel terug te vinden. Dit is erg handig, omdat timelines vol staan met artikelen, video’s en gifjes. Door een tweet te bookmarken met de nieuwe ‘share’-button onder een post, kan je hem gemakkelijk opslaan. Zo kun je bijvoorbeeld een live video opslaan om op een ander moment terug te kijken of een tweet opslaan met links naar interessante artikelen om deze later te lezen. Dit maakt het heel eenvoudig om een post op een later moment terug te vinden en deze alsnog te delen, liken of erop te reageren.