social media schoolbordWe gaan weer richting het einde van het jaar. De straten en winkels worden weer volop versierd met alle mooie glitters en lampjes. En niet te vergeten, de eerste kerstjingle is ook alweer voorbij gekomen. Ik word er stiekem toch wel erg blij van. Maar het betekent ook dat we gaan nadenken over het jaar dat komen gaat; 2018 wat ga jij ons brengen? Zo ben ik erg nieuwsgierig naar de social media trends voor het nieuwe jaar. In mijn nieuwsgierige speurtocht ben ik een aantal opvallende zaken tegengekomen.

1. Social-media verschuiving: van relatiebouwer naar kritische performer

Enkele jaren terug werden social media-kanalen vooral gezien als middel om relaties op te bouwen en nieuwe fans te krijgen. Dit hebben we in 2017 al zien veranderen en zal in 2018 alleen nog maar verder gaan. Social media krijgt namelijk een steeds belangrijkere rol als communicatiekanaal in alle fases van de marketingfunnel. Hierbij is niet alleen de betrokkenheid van de doelgroep cruciaal, maar ook de paginaweergaven en het bereik van berichten. Bedrijven kijken steeds grondiger en kritischer naar de performance van social media als volwassen marketingkanaal.

2. Video it is

Videocontent is enorm hot en dit zet keihard door in 2018. Zo heeft Facebook geroepen dat ze 70 procent van alle content op haar platform in de vorm van video verwacht. Dit zal niet alleen bij Facebook, maar bij alle social media-kanalen het geval zijn. Cisco denkt dat zelfs 80 procent van alle traffic op internet in 2019 video zal zijn. Bedrijven moeten dus meer en meer aan de slag met video om hun doelstellingen te behalen. Alleen klinkt dit soms eng en schrikt het af. Het lijkt wat complex die videocontent, maar het gaat hierbij om het toevoegen van beweging aan je content door animaties, stop motions, gifjes etc. En als je nog wat meer uitdaging wilt, waag je dan zeker eens aan het vloggen!

3. Mobile ready content

Social media en mobile zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. En toch wordt de mobiele revolutie nog flink onderschat. Meer dan 80 procent van alle tijd die we besteden op social media, wordt gespendeerd via mobile devices. Want vergeet niet, we kijken gemiddeld 150 (!) keer per dag op ons mobieltje. Het komt er dus op neer dat campagnes mobile ready moeten zijn. Houd daar ook zeker rekening mee wanneer je aan de slag gaat met de hiervoor genoemde trend. Gebruik bij het maken van video’s en images ingezoomde beelden die krachtig overkomen op een mobiel scherm.

4. Social media en de AVG, daar hoef je toch niets mee?

Over een half jaar is het zo ver; de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG), ook wel GDPR genoemd, wordt van kracht. Dat deze wet ingevoerd wordt, dat weten we vrijwel allemaal. Alleen hoe we ermee om moeten gaan, dat wordt nogal eens onderschat. Zo ook het social media stukje, want ook daar heeft deze wet- en regelgeving effect op. Middels het uploaden van e-mailadressen kun je een specifieke doelgroep bereiken met social advertenties. Maar mag dat wel? Het antwoord is ja, maar dit moet dan wel bekend zijn bij de eigenaar van het e-mailadres. Het is enorm belangrijk om je te verdiepen in deze wet- en regelgeving en goed na te denken over wat dit nu eigenlijk betekent voor je social media-strategie. Want niemand zit te wachten op die boetes en vooral de imagoschade die hiermee gepaard kan gaan.

5. Geen onderscheid in social media-kanalen

Het social media-landschap centraliseert. De netwerken onderscheiden zich steeds minder en groeien naar elkaar toe qua positionering en functionaliteit. Afgelopen jaar hebben we al veel kopieergedrag gezien en dat zal in 2018 verder toenemen. De grote jongens geven elkaar geen centimeter ruimte en zullen niet twijfelen om elkaar te kopiëren of zelfs over te nemen.

6. Crea Bea is en blijft onmisbaar in social media-strategie

De focus gaat dus steeds meer gelegd worden op performance en analytics. En daarbij is en blijft creativiteit enorm belangrijk, zelfs nog belangrijker dan voorheen. Om te kunnen performen op social media moet je als merk opvallen en dat is niet eenvoudig in de drukte en overvloed aan content waar de gebruiker aan wordt blootgesteld.

Voor het komende jaar zijn er dus weer een aantal trends waar we bij stil moeten staan bij het opstellen van de social media-strategie. Heb je hier een frisse blik bij nodig? Wij schuiven graag bij je aan om eens flink te sparren onder het genot van een kopje koffie.