Afgelopen drie weken kon menig wielerliefhebber weer genieten van de vertrouwde stemmen van Maarten Ducrot en Herbert Dijkstra tijdens de Tour de France. Achteroverliggend op de bank kon je in het weekend heerlijk wegdromen met op de achtergrond mooie beelden van het landschap van La Douce France en toeleven naar het moment dat ergens na 100 kilometer eindelijk iets gebeurde. Op dat moment in de koers schrok menig kijker pas wakker en werd de zitkamer gevuld met een waterval aan de mooiste wielertermen: chasse patate, op het vinkentouw zitten, aan het elastiek, waaieretappe, op de kant, pap in de benen, etc. Een verrijking voor de Nederlandse taal, maar zijn die termen niet veel te mooi om niet vaker dan die drie weken aan te horen? Ik vind van wel en daarom stel ik in deze blog voor om ze om te dopen tot marketingtermen. Van de chasse patate naar de kopgroep in social media marketing: hoe doe je dat?

Chasse patate – social media

Als het aan mij ligt de mooiste term uit het wielrennen: de chasse patate. De term chasse patate wordt gebruikt voor de situatie waarbij renners uit het peloton de oversteek proberen te maken naar de kopgroep, maar halverwege blijven hangen. Een uitzichtloze situatie is het gevolg. Je hoort niet bij de beste, maar ook niet bij het peloton. Je bungelt ergens tussen beide en put jezelf uit tijdens deze uitzichtloze situatie. Het gevoel van de chasse patate heb ik ook bij veel bedrijven op social media. Ze weten dat ze er ‘iets’ mee moeten en willen er dan ook mee aan de slag, maar ze zijn niet bij machten om aan te sluiten bij de kopgroep van social media marketing (bedrijven als Heineken en KLM). Hoe zorg je ervoor dat jouw oversteek naar de kopgroep niet eindigt in een chasse patate:

  1. Learn from the best

Voordat je met jouw social media strategie aan de slag gaat is het verstandig om te kijken naar de kopgroep van merken op social media; de Bauke Mollema’s en Tom Dumoulin’s van het social media landschap. In mijn ogen zijn binnen Nederland de sterkste social merken Heineken en KLM. Door te kijken hoe anderen het doen kan je eenvoudig leren wat (niet) werkt op social media.

  1. Ken jouw doelgroep

Deze tip spreekt eigenlijk voor zich, maar op social media is het erg belangrijk om te weten wie jouw doelgroep is. Zodra je weet wie de doelgroep is en wat er speelt, weet je ook wat zij relevant vinden om te lezen. Door kwalitatieve content te leveren zorg je voor meer engagement met jouw doelgroep. Hierbij is het belangrijk dat je niet alleen maar jouw eigen content deelt, maar deel ook relevant nieuws van anderen. Zo voorkom je de aloude ‘wij van wc-eend’ aanpak. Dat werkt niet meer en al helemaal niet op social.

  1. Post regelmatig

Zorg dat je vaak meezit in een ontsnapping, dat vergroot je winkansen. Oftewel, voor social media: zorg dat je dagelijks iets post. Voor Twitter is het aan te raden meerdere keren per dag iets te posten, omdat gedeelde content snel wegkwijnt in de kelder van de tijdlijn. Voor Facebook, LinkedIn en Instagram is het aan te raden minimaal één keer per dag iets te posten. Een handige tool voor het inplannen van social posts is Hootsuite. Bij het posten is het gebruiken van relevante hashtags essentieel. Zo wordt door het inzetten van hashtags mijn blog bijvoorbeeld makkelijker gevonden als mensen naar #chassepatate of #socialmediamarketing zoeken. Hiernaast is het bekend dat beelden het goed doen op social media. Zorg er dus voor dat je bij elke post een foto plaatst, of probeer eens een vlog, zoals Lisanne eerder schreef. Last but not least: houd een social agenda bij. Scan voorafgaand aan de maand de gebeurtenissen waar je op kan inhaken. Check daarnaast elke dag in de ochtend het nieuws en kijk of er iets interessants tussen zit voor jouw doelgroep. Een mooi recent voorbeeld is KLM’s geslaagde actie waar zij scholieren verrasten met vliegtickets in een tas aan een vlaggenstok.

  1. Geen stijve corporate conversaties

Social media is niet de plek om corporate gesprekken te voeren en ‘saaie’ informatie te delen met jouw doelgroep. Zorg ervoor dat je benaderbaar en vriendelijk bent. Iets wat ze bij de ploeg van Sky, van Chris Froome, duidelijk niet onder de knie hebben. Verwijs mensen niet door naar de ‘Over Ons’-pagina op jouw website, maar ga de conversatie aan en bouw een band op met volgers. Uiteraard heb je als bedrijf bepaalde corporate guidelines, maar durf deze ook eens opzij te zetten en geef jouw social media team de kans om hun creativiteit kwijt te kunnen.

  1. Volg de juiste mensen

Om te voorkomen dat je in de chasse patate komt te zitten, is het belangrijk om te weten of jouw vlucht een kans van slagen heeft. Als bepaalde sterke wielrenners wegspringen uit het peloton is het handig om mee te springen. Hetzelfde geldt eigenlijk voor social media: volg de juiste mensen. Dit verbetert jouw kans van slagen. Weet welke content werkt en weet wie je moet volgen om jouw community uit te breiden. Hiervoor bestaan handige tools, die dit voor je monitoren en tips geven om jouw volgersaantallen te vergroten. Een veelgebruikte tool hiervoor is Crowdfire.

Op het vinkentouw en demarreren naar de overwinning

Nu zit je op het vinkentouw, om er maar weer een mooie wielerterm uit te gooien. Als je op het vinkentouw zit, ben je klaar om aan de slag te gaan. Nu kan je, net als Mollema in de rit naar Le Puy-en-Velay, demarreren en vanuit de kopgroep solo naar de finish rijden. De handen kunnen in de lucht. Je wijst nog één keer naar het merk dat op jouw shirtje prijkt. Je ontvangt een fles champagne, een bos bloemen en niet te vergeten een kus van de rondemiss. Jij hebt het geflikt: jij bent de Bauke Mollema van social media marketing!

social media win