PR, kun je dat meten? Een vraag die wij vaak krijgen. En terecht, want PR is erg lastig meetbaar. Want hoe meet je thought leadership? Of hoe meet je naamsbekendheid? Het is moeilijk, maar zeker niet onmogelijk! Er zijn meerdere manieren om bepaalde delen van PR te kwantificeren. In deze blog geef ik een greep uit de voorbeelden van hoe je PR meetbaar maakt.

Meten publicaties

Misschien wel de meest gangbare manier om een cijfer aan PR te hangen is het simpelweg tellen van de publicaties. Dit is het aantal keer dat de naam van jouw organisatie genoemd is in de media. Een publicatie kan het resultaat zijn van een interview, een blog, een persbericht, een mention, noem zo maar op. Je kunt een totaalcijfer geven van alle publicaties, maar je kunt dit natuurlijk ook opsplitsen in print/online, landelijk/regionaal nieuws, tier 1/2, of in verschillende verticals (zoals IT of HR vakbladen).shutterstock_535436182

Meten online bereik

Het medialandschap verschuift steeds meer naar online. Dit betekent dat we soms goed moeten zoeken om alle publicaties te verzamelen. Zoals hierboven aangegeven, kun je deze publicaties tellen. Dit zegt echter nog weinig over het bereik en dus hoeveel mensen geconfronteerd zijn met jouw visie. Om dit wel te weten te komen, kun je het aantal bezoekers meten. Je kunt dan bijvoorbeeld uitgaan van de hoeveelheid maandelijkse unieke bezoekers. Je kunt ook het totale aantal bezoekers per maand meten. Er zijn diverse gratis tools beschikbaar om dit soort cijfers op te halen. Kies een tool die op basis van de totale bezoekersaantallen direct uitrekent hoeveel van die bezoekers daadwerkelijk jouw publicatie hebben gezien. Het geeft je meteen een goed beeld van de populariteit van een website. Dit zegt uiteraard niets over de kwaliteit van de bezoekers. Vaak geldt: hoe breder de doelgroep, hoe groter de bezoekersaantallen, maar hoe lager de kwaliteit van die bezoekers. Vakpers heeft vaak minder bereik, maar bereikt wel juist diegenen die jij moet hebben.

Meten circulatie en oplage

Heb je een publicatie in een krant of printmagazine? Het is vaak makkelijk te achterhalen wat de oplage is van deze uitgave, en waar deze bladen worden verspreid. Tel de oplagecijfers van alle bladen waarin je bent verschenen bij elkaar op en laat daar een berekening op los. Het bereik is veel groter dan de oplage, want een krant wordt immers niet door één persoon gelezen, maar door meerdere mensen uit een huishouden of een kantoor. Gelukkig heeft de stichting NOM al voor je onderzocht wat het bereik is per publicatie door middel van de nummerbereiksmethode.

Meten backlinks

Wanneer jouw bedrijfsnaam wordt genoemd in de media, is dat natuurlijk erg tof. Wanneer dat platform ook nog eens een link naar jouw bedrijf of content opneemt, is dat nog toffer! Het zet immers direct aan tot actie. Dit is dan weer het voordeel van online: met één simpele muisklik is de geïnteresseerde lezer op jouw website en kan direct dieper ingaan op jouw bedrijf, product of dienst. Dat is natuurlijk veel waard.

Meten downloads

Kan PR bijdragen aan downloads? Ja natuurlijk! Als jij een interessant whitepaper hebt of een goed onderzoeksrapport, dan kunnen wij dat aan de wijde wereld laten weten. Zie je een piek in het aantal downloads net nadat er een persbericht is verstuurd? Dan is er een reële kans dat wij er wat mee te maken hadden 😉

Dit zijn slechts een paar manieren om PR te meten. Er zijn er veel meer, zoals social shares, advertentiewaarde, het aantal publicaties in tier 1 media, of het aantal quotes door medewerkers of partners en klanten. Het is belangrijk om doelen te stellen en te meten wat je wilt weten. Het gewenste resultaat verschilt immers per campagne. Daarom stemmen wij met iedere klant een aantal KPI’s af. Wil jij jouw naamsbekendheid vergroten of share of voice zien groeien? Neem dan contact met ons op!