shutterstock_141915112Een rondje Googlen op ‘millennials’ en je hebt binnen een seconde 45.600.000 resultaten. Er is dus nogal wat over te doen. Wie zijn ze? Wat doen ze? Hoe benader je ze? Is het überhaupt een nuttige term of slechts een bedacht fenomeen? Met millennials wordt Generatie Y aangeduid, de generatie die geboren is in de jaren ’80 en ’90. De generatie die volgt op de Babyboomers en Generatie X. Zij vormen op dit moment, samen met de Snelle Jelle’s van Generatie Z, de jongste groep op de arbeidsmarkt. Deze groep wordt getypeerd als oppervlakkig, egocentrisch, verwend en vergroeid met hun smartphone. Ze hechten veel waarde aan vrijheid en flexibiliteit, zijn veeleisend, lui en kampioen als het gaat om bingewatchen. Daarbij vinden millennials zichzelf geweldig en plaatsen hun idealen boven geld. Dit is een kleine greep uit de resultaten die door Google worden aangeboden. Als het op werken aankomt, klinkt de millennial dus niet als de ideale werknemer. Maar klopt dit wel?

Narcistisch en lui
Andere artikelen laten zien dat deze ‘kenmerken’ toch niet helemaal kloppen en dat deze groep veel meer lijkt op de andere generaties op de arbeidsmarkt dan eerder werd gedacht. Zo zijn millennials helemaal niet zo lui en narcistisch als voorheen werd gezegd. Millennials zijn de nieuwste generatie op de arbeidsmarkt, waar de oude generaties gewoon weer even aan moeten wennen. Daarnaast brengt zo’n nieuwe generatie ook nieuwe kennis met zich mee. Millennials zijn opgegroeid met technologie. Ze weten precies hoe alle nieuwe ontwikkelingen het best ingezet kunnen worden, zijn altijd online en daardoor altijd op de hoogte van wat er speelt. Ook weten ze zich gemakkelijk aan te passen aan de snelle technologische veranderingen die we vandaag de dag zien.

…of toch niet?
Binnen ons team weten we precies hoe het is om met en als millennial te werken. Een groot deel van de medewerkers bij Marcommit ís namelijk een millennial en van lanterfanten is zeker geen sprake. Hard werken, teksten schrijven, persberichten versturen, workshops geven en social media plannen maken; ‘onze’ millennials draaien hun hand er niet voor om. Daarbij komt dat we bij Marcommit júist nieuwe dingen willen leren en onszelf als individu en als team verder willen ontwikkelen.

Ik, als millennial, zie alleen maar voordelen. Met millennials breng je niet alleen veel nieuwe kennis binnen het bedrijf, maar ook een generatie die de eigen ontwikkeling en de ontwikkeling van het team hoog in het vaandel heeft staan. Deze generatie verschilt in wezen dus niet veel van de eerdere generaties. En tja, wat die smartphone betreft. Zijn millennials daadwerkelijk de enigen die hier constant mee rondlopen of zijn de babyboomers en de generatie X’ers hier stiekem ook ‘schuldig’ aan?