WhatsApp Image 2018-06-05 at 08.53.16Een groeiend netwerk, daar heeft iedereen mee te maken. Door social media zijn mensen met gedeelde passies ineens dichtbij, dankzij bijvoorbeeld hashtags en communities. Daarnaast wonen we wereldwijd evenementen bij, of het nu live is of virtueel. Ons sociale leven wordt zo groot dat we het niet meer kunnen managen. We verliezen overzicht en zouden de hele dag wel kunnen spenderen aan verbinding zoeken, maken en versterken met ons netwerk.

Op 24 en 25 mei was ik samen met Gosse aanwezig op The Next Web (TNW) Conference 2018, waar – onder andere – dit topic aan bod kwam: de rol van tech in het organiseren van je (sociale) leven. Voor mij sprongen er twee presentaties uit, namelijk die van Ryan Leslie en Nir Eyal.

Connected, of toch niet?

Ryan Leslie is producer en zanger, en tevens CEO van Superphone. Ryan heeft ongekende ambitie. “I have cooperated with Alicia Keys, Jay Z and Madonna; big names. But in the end when people hear my name, do they really know me? I will work until I am as well-known as the name Harvard”, begint Leslie. De muziekindustrie was voor hem niet genoeg. Hij maakte de overstap naar tech.

Door zijn bekendheid groeide het sociale netwerk van Leslie, maar dit maakte juist dat hij een grotere afstand voelde tussen hem en zijn fans, vrienden en familie. Hij ergerde zich aan de hoeveelheid tijd die hij besteedde, en iedereen besteedt, aan eindeloos scrollen. Een groeiend netwerk komt niet alleen voort uit ‘beroemd zijn’, iedereen heeft hiermee te maken. Maar hoe manage je dit?

Zo ontstond het bedrijfsmodel achter SuperPhone: een algoritme dat je digitale sociale leven inricht. Dit algoritme hangt bijvoorbeeld achter zijn website TextRyan.com. Hoe het werkt? Via de website sms je Ryan – zijn echte nummer, ja. Je krijgt een aantal vragen, waardoor raakvlakken in kaart worden gebracht. In een grafiek kan hij zien hoe goed hij bezig is met ‘connecten’, met wie dat beter moet en wat hij dan het best kan delen. Het belangrijkste voordeel? Door dit deel van je leven te automatiseren, heb je meer tijd om écht te ‘connecten’ en investeren.

Eerlijk is eerlijk: het is tof, maar het voelt nog onnatuurlijk. Wel zag ik direct de mogelijkheden, zeker op zakelijk gebied. Want door zo’n algoritme kun je precies zien wie er iets voor je kan betekenen, en wat. Doelgericht etentjes plannen, netwerken en efficiënt zakendoen!

‘Indistractability’, de skill van deze eeuw

De overvloed aan sociale contacten zorgt ervoor dat we het overzicht kwijtraken, maar dat is niet het enige gevolg. We worden daardoor ook de hele dag blootgesteld aan afleiding, waardoor onze concentratie langzamerhand verdwijnt. “Indistractability is the skill of this century”, claimt Nir Eyal, auteur van Hooked. Hoe kan tech ons hierbij helpen?

We denken vaak dat we worden afgeleid door externe triggers, zoals een trilling, geluid of lichtje, maar het komt eigenlijk door interne triggers. Voel je je alleen, dan check je Instagram of Facebook. Ben je onzeker, dan raadpleeg je Google. Verveel je je, dan check je aandelenkoersen of lees je een blog. Kortom, we proberen aan een ongemak te ontsnappen. Hoe je hier vanaf komt, is een psychologisch proces. Gelukkig scheelt het managen van externe triggers al de helft. Maar hoe?

Je kunt iets geen afleiding noemen, als je niet kunt benoemen waar het je van afleidt. De oplossing is dus simpel: plannen! Door structuur aan te brengen in je dag en tijd in de bouwen voor zaken die je normaal als afleiding gebruikt, voorkom je dat je dag wordt geleid door factoren van buitenaf. Dit doe je eenvoudig in drie stappen:

  1. Plan de tijd, niet de output – stap af van de ‘to do list’.
  2. Besteed simpele taken uit aan tech – zet bijvoorbeeld een tool in om meetings te plannen, in plaats van eindeloos te ‘pingpongen’ over een geschikte datum.
  3. Besteed minder tijd aan berichten – reduceer de hoeveelheid mail en chats.

Naast taken uitbesteden aan tech, zijn er ook tools die je kunnen helpen tegen afleiding. Forest app is daar een voorbeeld van. In de app plant je een boompje, deze groeit gedurende de tijd dat je de telefoon met rust laat. Zodra je de app verlaat, gaat de boom dood. Het klinkt (bijna té) simpel, maar het werkt.

Op TNW waren nog veel meer toffe sprekers, zoals Rich Pierson, Co-founder & CEO van Headspace, Kevin Kelly, Co-founder van Wired en Cassie Kozyrkov, Chief Decision Scientist bij Google. De overkoepelende boodschap? Tech en de mens kunnen elkaar versterken, of het nu gaat om ons sociale leven, onze werkprocessen of bedrijfsinnovaties. Use it!