iedereen op smartphonesWanneer je als organisatie aan de slag gaat met een content campagne, is het geen optie meer om visuele content buiten beschouwing te laten. Waar eerst een glossy een van de weinige vormen van media was waarin beeld centraal stond, gebeurt dat nu overal. Facebook en Twitter maken plaats voor Instagram, video op LinkedIn is hot en bloggers verdwijnen naar de achtergrond dankzij de opkomst van vlogs. Maar ook in onderzoeksrapporten en door dagbladen en vakpers wordt steeds meer gebruik gemaakt van visuals.

Mensen onthouden slechts 10 procent van wat zij horen, 20 procent van wat zij lezen en 80 procent van wat zij zien. 65 procent is visueel ingesteld (bron: thenextweb.com). Geen vreemde ontwikkeling dus, de groei van visuele content. In deze blog laat ik je zien hoe je twee sociale, visuele middelen succesvol kan inzetten: Instagram en ‘social’ video.

Make it work

Iedereen kan visuals creëren; dit kan snel en goed met smartphones of programma’s zoals Photoshop. Met één druk op de knop heb jij jouw beeld te pakken – easy production, dus. Daarna is delen gemakkelijk. Geproduceerde content kan je snel delen met de rest van de wereld via social media – instant distribution. Het bereik is vervolgens enorm, omdat het wereldwijd kan worden gevonden – oftewel: massive impact. Het klinkt heel simpel, maar het werkt niet om zomaar met visuals te gaan strooien. Vraag jezelf dus af: Waar wil je naartoe met het merk? Wat zijn de belangrijkste waarden? Wat wil je overbrengen? En het is natuurlijk zaak om rekening te houden met de doelgroep en haar gedrag. Op die manier verzeker je succes!

Instagram

De kracht van social media is inmiddels bekend. Omdat Instagram draait om beeld, is dit anno nu hét platform om aanwezig te zijn. Mijn persoonlijke favoriet is de pagina ‘desserted_in_paris’. Wellicht heeft dat iets te maken met mijn liefde voor Parijs en patissiers, maar je kunt niet ontkennen dat de herhaling van steeds dezelfde compositie zorgt voor herkenning. Dat is succesfactor één voor een aantrekkelijk bedrijfsprofiel. Maar hoe verder?

Een bekend voorbeeld van een goed account is KLM. Op deze pagina staat de kenmerkende kleur blauw centraal. Het beeld is een mix van mensen, bestemmingen en beelden van de core business: vliegen. Ook maken zij gebruik van beeldmateriaal van hun klanten, met #myKLMmoment. Dit geeft het account een persoonlijke touch, een tweede succesfactor. Een organisatie die het in mijn ogen ook erg goed doet is Veuve Clicquot. Zij zet de sfeer van het merk neer door middel van kleine reeksen van een bepaalde setting, zoals wintersport of een tuinfeest. Met daarbij weer een herkenbaar kleurenpalet.

Nu kun je zeggen dat deze organisaties zo’n mooie pagina hebben doordat het een ‘knap’ product is. Een voorbeeld van een organisatie zonder zo’n product is MailChimp. Met fun video’s en foto’s krijg je inzicht in het karakter van het merk. Een derde belangrijke factor: het profiel laat zien waar het bedrijf voor staat. Het laatste account dat ik nog wil benoemen is NOSop3; met korte video’s, quizzen en een herkenbare opmaak brengt de organisatie nieuws op een snelle, interactieve en unieke manier naar je toe. Het draait allemaal om engagement, succesfactor vier.

Leestip: met deze zes tips vergroot jij je engagement op Instagram.

Social video

Om klanten te betrekken bij je merk is video een onmisbaar middel. Het is een snelle, aantrekkelijke manier om een boodschap over te brengen. Organisaties kiezen minder vaak voor advertentievideo’s, maar richten zich écht op de meerwaarde voor de eindgebruiker. Denk bijvoorbeeld aan Coolblue. Het doorspitten van de saaie, dikke gebruikershandleiding is dankzij haar instructievideo’s verleden tijd. Binnen een paar minuten ken jij alle features van het product, en het is nog leuk om te kijken ook! Het doel van video verschuift van overtuigen naar instrueren en inspireren. Dit gaat gepaard met de opkomst van social influencers, oftewel: influencer marketing. Daarover lees je hier meer.

Visual content nodigt uit tot interactie. Engage met klanten en fans, door te delen, liken en reageren. En zet hen ook in, bijvoorbeeld zoals KLM dat op haar Instagram pagina doet. Introduceer bijvoorbeeld een eigen hashtag en gebruik het beeld dat mensen posten. Laat eindgebruikers ontwerpen, stemmen en quizzen. Hetzelfde geldt voor je medewerkers: stimuleer jouw ambassadeurs om te filmen, foto’s te maken en te engagen met de content van de organisatie en de doelgroep. De tijd dat het allemaal perfecte plaatjes moeten zijn is voorbij; maak content herkenbaar, fun en interactief. Pak die mobiel en bring out the visuals!