‘The medium is the message’ is een citaat dat ik niet snel vergeet. Deze quote van filosoof en (media)wetenschapper Marshall McLuhan kwam namelijk in vrijwel ieder vak van mijn studie communicatie- en informatiewetenschappen terug. Een belangrijke zin dus in de communicatiewereld, maar kunnen we het citaat uit 1967 nog steeds toepassen?

Met zijn citaat wilde McLuhan aangeven dat de manier waarop een boodschap wordt verspreid, belangrijker is dan de inhoud ervan. Het medium dat je gebruikt om een tekst te versturen, bepaalt het bereik en heeft invloed op de actie van de ontvangers. Worden ze aangesproken door het medium om actie te ondernemen of zijn ze enkel passieve lezers of luisteraars? Is er echter vandaag de dag überhaupt nog wel de mogelijkheid om passief te zijn?

The message in de huidige communicatiewereld
In het mediumlandschap is de laatste jaren veel veranderd. Zo bestempelde McLuhan zelfs een lamp als medium, terwijl we het tegenwoordig naast de traditionele media vooral over social media hebben. Snapchat, Instagram en Twitter: allemaal social media, maar met elk een eigen functie, publiek en bereik.

Er is dan ook veel keuze in het medium dat je wilt inzetten om een boodschap te broadcasten. Niet alleen omdat er veel media zijn, maar ook omdat er binnen een medium een groot assortiment is. Denk bijvoorbeeld aan de hoeveelheid kranten in Nederland. Iedere krant heeft weer zijn eigen doelgroep en aantal lezers. Het is dus belangrijker dan ooit om zorgvuldig te kiezen waar je een boodschap aanbiedt. Om een tekst daadwerkelijk geplaatst te krijgen, moet je er ook voor zorgen dat het aansluit bij het publiek van het gekozen medium. Lotte vertelt je hier meer over in haar blog over het behalen van headlines. De boodschap vorm je dan dus naar aanleiding van het gekozen medium. Ook dit is een vorm van invloed op een boodschap, hoewel McLuhan waarschijnlijk meer op een letterlijke sturing doelde.

Een bewegende boodschap
Wanneer een reclame zowel op de tv als radio wordt uitgezonden, zal de boodschap niet op eenzelfde manier ontvangen worden. Beelden houden de aandacht namelijk vaak beter vast. Dit is ook de reden waarom persberichten steeds vaker door video’s worden ondersteund. En verklaart meteen de populariteit van vloggers. Als social influencer Enzo Knol zijn dag laat zien op Youtube trekt hij honderdduizenden kijkers. Zou hij op de radio ook even veel succes hebben wanneer hij over zijn dag vertelt? Ik verwacht het niet. Een interessante boodschap is echter wel key, of dit nu op de radio of op beeld is.

Een nieuw citaat
Hoewel ‘the medium is the message’ in eerste instantie klinkt alsof de boodschap niet van belang is, zit er toch een kern van waarheid in. Zelfs nu de mediawereld er compleet anders uitziet dan toen McLuhan zijn beroemde uitspraak deed. Eenzelfde bericht komt op een andere manier bij het publiek aan, wanneer het op een ander medium wordt uitgezonden. Ook verschilt tegenwoordig het bereik en het publiek van alle media enorm. Toch mag de kracht van een boodschap niet onderschat worden. Het ene bericht heeft nu eenmaal een sterkere uitwerking dan het andere. Misschien is het dan ook tijd om het citaat aan te passen? Wat denk je van: the medium influences the message? Sorry McLuhan, de tijden veranderen nou eenmaal.