shutterstock_407632243

De consument anno nu luistert liever naar de ervaring van andere gebruikers dan naar wat een merk over zichzelf te verkondigen heeft. We hebben allemaal een (kleine) allergie ontwikkeld voor reclame. Niet voor niets zappen we massaal weg bij reclameblokken op tv. Maar hoe zorg je er dan wél voor dat je organisatie indruk maakt?

Laat het over aan de expert

Een influencer is een expert in een bepaald vakgebied. Het is iemand die weet waar hij het over heeft én die anderen in beweging weet te krijgen. Of het nu gaat om een blogger, vlogger, BN’er, wetenschapper of een loyale klant, iedereen kan een influencer zijn. In het boek #Spon maakt auteur Rocco Stallvord onderscheid tussen drie typen influencers:

  • De micro-influencer: dit is een trouwe merk-fan; hij heeft enthousiasme en passie voor je merk. Hij is met name actief op één platform en heeft nog weinig tot geen commerciële ervaring. Volgers? Maximaal een paar duizend.
  • De influencer: Hij krijgt gratis producten van een merk. Vervolgens kiest hij zelf of hij wel of niet over de producten communiceert. Die keuze baseert hij op enthousiasme. Ook omringt hij zich met andere influencers, bijvoorbeeld voor samenwerkingen. Volgers? Zo’n tienduizend.
  • De top-influencer: Hij heeft van zijn passie zijn werk gemaakt. Deze influencer heeft een commerciële inslag. Hij is dan ook aangesloten bij een agentschap. Volgers? Honderdduizenden, met gemak.

What’s in it for them?

De meeste influencers gaan niet zonder tegenprestatie voor jouw merk aan de slag. Maar wat wil hij dan terug? Betaling is de meest voor de hand liggende optie, maar er zijn meerdere tegenprestaties mogelijk. Misschien vergroot een samenwerking met jouw organisatie wel zijn autoriteit? Dat kan een mooie basis vormen om samen aan de slag te gaan. Je kunt ook een primeur bieden, bijvoorbeeld bij een productlancering, of de influencer een unieke ervaring geven door hem uit te nodigen op een besloten event. Het hangt er maar net vanaf hoe groot de influencer is, wat de duur van de samenwerking gaat zijn (campagnematig? of lange termijn?) en in hoeverre hij betrokkenheid voelt bij jouw organisatie.

Maar waarom?

Influencer marketing is hot, maar waarom? Influencers hebben een hoge mate van vertrouwen opgebouwd bij hun volgers. En als iemand die we vertrouwen een product of dienst promoot – in tegenstelling tot andere vormen van reclame – dan geloven we het wél. Bovendien is het kostenefficiënt. Oké, het is niet gratis, maar het is wel een betaalbare manier om de doelgroep te bereiken en het bereik van je merk te vergroten. Het derde, en misschien wel het grootste voordeel: de influencer bevindt zich middenin de doelgroep. Hij maakt deel uit van de community die jij wil bereiken. Dat brengt engagement binnen handbereik.

De influencer zorgt voor buzz

De samenwerking met een influencer zorgt voor buzz rondom je organisatie. Zijn uitingen zorgen voor engagement. Een belangrijke voorwaarde om zo’n samenwerking tot een succes te maken is dat hij zich verbonden voelt met je organisatie, product of dienst. Alleen dan kan hij een eerlijke, authentieke boodschap uitdragen. Influencer marketing is een manier van storytelling; het blijft hangen.

Kortom, influencer marketing is dé manier om dicht bij de doelgroep te komen. Je zet de kracht in van vertrouwde individuen en persoonlijke aanbeveling. Hierdoor creëer je awareness, geloofwaardigheid en relevantie. Er ontstaat engagement, en dat is precies wat je nodig hebt.