naamsbekendheidZaterdag 1 oktober 2016 staat nog steeds in mijn geheugen gegrift. Op deze datum nam mijn leven plotseling een compleet andere wending. Wel positief natuurlijk: ik mocht namelijk weer aan een nieuw levensjaar beginnen, ik startte met een nieuwe baan en verruilde mijn vertrouwde woonplaats Soest voor de populairste wandelgemeente in Nederland: Leusden. Ondanks de geweldige reden, vond ik deze laatste verandering best een stap. Ineens was ik the new kid in town, oftewel de nieuwe ‘speler’ in een voor mij onbekend dorp met onbekende mensen. Hoe zorg ik er nou voor dat ik hier mensen leer kennen en dat ze mij leren kennen? Toen ik mijzelf deze vraag stelde, begreep ik ineens heel goed wat (nieuwe) bedrijven op de markt doormaken: hoe zorg ik voor naamsbekendheid tussen al die grote, gevestigde namen?

Als niemand je ziet, koopt niemand iets

Naamsbekendheid (de; m) – dit betekent de mate waarin een naam van een organisatie of een merknaam bekend is binnen de doelgroep. Hoe bekender de naam is, hoe groter de kans is dat mensen kiezen voor het product, dienst of organisatie. Het is dus van groot belang dat jouw doelgroep herhaaldelijk wordt geconfronteerd met jouw naam. Als ze je naam niet kennen, weten ze niet dat je bestaat en kunnen ze logischerwijs ook niets bij jou kopen. Naamsbekendheid creëren kan op verschillende manieren, bijvoorbeeld met zoekmachinemarketing (waar zijn we zonder Google?), inbound marketing, social media en natuurlijk PR. Bij Marcommit zijn we gek op dit vraagstuk en schreven er de afgelopen tijd dan ook meerdere blogs over:

Zoekmachinemarketing

In de zomer kon niemand erom heen. Sanne schreef deze geweldige blog over SEO, oftewel Search Engine Optimization. Zonder SEO ben je onvindbaar en draagt jouw website niets bij aan je naamsbekendheid. Sanne geeft de oplossing en legt in vier stappen uit hoe een website SEO-proof wordt. De eerste stap naar online naamsbekendheid is namelijk vindbaarheid.

Inbound marketing

Inbound marketing, een term die steeds vaker gehoord wordt en dat is zeker niet onterecht. Het is namelijk een goede manier om ervoor te zorgen dat jouw potentiële klanten je kunnen vinden op het internet. Het is gebaseerd op speciale content die jouw potentiële klant blijft voeden tot het moment dat deze bereid is de aankoop daadwerkelijk te doen. Debbie stelde deze handige checklist samen. Na het lezen hiervan weet je precies wat je nodig hebt voor succesvolle inbound marketing.

Social media

Ook niet meer weg te denken uit onze maatschappij is social media. Social media heeft de afgelopen jaren veel invloed gehad op het krijgen van naamsbekendheid. Er zijn zelfs bedrijven groot geworden dankzij de inzet van social media. Denk bijvoorbeeld aan Social Blooming. Klaar om een vliegende start te maken met social media in 2018? Met deze zes trends, gespot door Debbie, geef je je naamsbekendheid dankzij de inzet van social media een boost.

PR

Om bekend te worden binnen jouw vakgebied en bij het bredere publiek, is positieve publiciteit onmisbaar. Door structureel je expertise te laten zien in de media, kom je in contact met (potentiële) klanten en vergroot je je naamsbekendheid. Een PR-bureau kan je helpen het beste resultaat te behalen en je naamsbekendheid te vergroten. Hoe? Dat lees je in mijn vorige blog.

Het vergroten van de naamsbekendheid kost tijd, maar levert uiteindelijk veel op: meer klanten en meer inzicht in de resultaten van marketingactiviteiten. Inmiddels ben ik een jaar verder in Leusden en kan ik zeggen dat ik de tijd die ik heb geïnvesteerd in mijn eigen ‘naamsbekendheid’ mij echt gelukkig heeft gemaakt: deze maand zit namelijk boordevol gezelligheid, met jawel… the old kids in town!