Search Engine Optimization, het klinkt ingewikkelder dan het is, maar iedere website moet er inmiddels aan geloven: zonder SEO ben je niets meer online. Om 2017 goed te starten, heb ik een kort vierdelig stappenplan voor dummies opgesteld naar een SEO-proof website.

Stap 1:

Maak een (gratis) Google Analytics en Google Adwords Account aan. Kortweg kan je met je Google Analytics account alle ‘analytics’ van je website in de gaten houden. Bijvoorbeeld hoeveel bezoekers je hebt, wie de bezoekers precies zijn en hoe deze op jouw website terecht zijn gekomen. Met je Google Adwords Account kan je Google advertenties inregelen en Google zoekwoorden instellen. Wanneer je Analytics en Adwords hebt geïnstalleerd, is het leuk om even rond te kijken in de omgeving. Google heeft een top help-functie ingebouwd waarmee je zelfs m.b.v. filmpjes uitleg krijgt over de verschillende mogelijkheden. Als je website statistieken net zo interessant vindt als ik, kan je je hier zonder problemen meerdere dagen mee vermaken.

Stap 2:

Wanneer je het Google Adwords Account hebt geïnstalleerd, is het zaak om de juiste zoekwoorden in te stellen. Maar hoe weet je welke zoekwoorden relevant zijn? De meest simpele manier is om verschillende (delen van) termen in het google zoekveld in te vullen en te kijken welke suggesties Google hierop geeft. Zorg wel dat je in een Incognito venster zit (Ctrl+Shift+N), anders geeft Google suggesties gebaseerd op jouw eerder gebruikte zoektermen.

Bovenste

Een andere (iets ingewikkeldere) manier om de juiste zoektermen te kiezen, is via de Adwords Keyword Planner (adwords.google.com/KeywordPlanner). Via deze tool kan je inloggen op je account en word je geholpen bij het inplannen van nieuwe en het uitbreiden van bestaande campagnes.

Stap 3:

Zorg dat je WordPress ook optimaal ingericht wordt voor de SEO optimalisatie. Mijn voorkeur gaat uit naar de Yoast plugin. Hiermee zie je direct of je pagina’s wel of niet SEO-proof zijn, en zo niet, wat je kan doen om dit te verbeteren. Als voorbeeld neem ik mijn vorige toffe blog:

SEO

De ‘snippet’ is belangrijk! Als je hier niets mee doet, pakt WordPress automatisch de eerste paar zinnen van het artikel. Hierdoor creëer je dubbele content, wat nadelig is voor de zoekresultaten op Google. Zorg er dus voor dat je in het snippet venster een iets aangepaste korte omschrijving geeft van de inhoud van het artikel. De rest spreekt wat mij betreft voor zich.

Zoals je ziet kan ik mijn vorige blog nog SEO optimaliseren. Ook de ‘readability’ is nog niet groen. Dit komt omdat ik in mijn blog geen gebruik heb gemaakt van tussenkopjes, wat sterk afgeraden wordt. Neem de tips van Yoast serieus, want alleen dan kan je pas écht spreken van optimalisatie.

Stap 4:

Interne en externe link-building. Webpagina’s komen beter naar voren in zoekresultaten wanneer er vanaf externe websites wordt gelinkt naar de pagina. Maar ook het laten linken van interne pagina’s naar elkaar, zorgt voor betere zoekresultaten. Hierbij is het belangrijk om het doorlinken niet algemeen maar specifiek te maken. Kies dus niet voor ‘klik hier voor meer informatie’, maar kies voor ‘klik hier voor de contactgegevens van Marcommit’. Voorzie ook de title tag (de tekst die verschijnt wanneer je met de cursor op de link staat) van de zoekterm.

Met deze vier stappen kom je al een heel eind, maar dan ben je er natuurlijk nog niet. De mogelijkheden voor optimalisatie zijn eindeloos. Gelukkig is ‘Google your friend’. Ook de  Red Hot Chili Peppers weten het:

“When it’s killing me
What do I really need
All that I need to look inside”

Inside je Google Analytics omgeving. Want dat is een mooi begin voor ‘another perfect wonder’.