Persoonlijke communicatie“Proost op de jarige! Een betere dag had hij niet kunnen wensen.” Bij het lezen van deze reactie van Grolsch op één van mijn foto’s op Instagram, verschijnt er direct een lach op mijn gezicht. Het is zo simpel, maar veel bedrijven laten deze kans nog liggen. Omdat het tijd kost, omdat het niet direct iets zou opleveren of simpelweg omdat er niet aan gedacht is. Toch levert een kleine moeite (even monitoren op #grolsch en wat reacties eruit knallen) direct een positieve merkassociatie op. Een quick-win voor veel organisaties dus, als je het mij vraagt. Want persoonlijke aandacht, daar houden we nu eenmaal allemaal van.

Niche-content, nog onvoldoende benut

Dat geldt ook voor de content waar we aan worden blootgesteld. Hoezo moeten we eindeloos scrollen en ons een weg banen door artikelen die helemaal niet relevant voor ons zijn? Daar heeft toch niemand zin in? We willen precies die informatie waar we naar op zoek zijn op een presenteerblaadje ontvangen. Ook hier ligt een mogelijkheid die veel bedrijven nog onbenut laten: het opstellen van niche-content. In de overvloed aan algemene content vallen bedrijven die specialistische informatie bieden op. Door het juist targeten van de niche met deze content, voelt de doelgroep zich persoonlijk aangesproken. Bovendien val je zo als organisatie op in het weelderige aanbod van content. Een win-win situatie.

Een kwestie van ‘mass customization’

Het benaderen van journalisten vraagt om een soortgelijke aanpak, daar hebben wij dagelijks mee te maken. Zij ontvangen bergen persberichten op een dag; ik wil niet eens weten hoeveel. Het is dan ook niet vreemd dat zij door hun mailbox gaan zoals wij bijvoorbeeld door onze social media scrollen: op zoek naar iets dat écht relevant is. Om hen te boeien is een persoonlijke aanpak dus key. Met enkel wat kleine aanpassingen krijg je dit voor elkaar. Denk bijvoorbeeld aan het toespitsen van een persbericht op de branche waar de publicatie voor schrijft of het verwerken van een unieke touch in de onderwerpsregel. Geen massaproductie, maar ‘mass customization’ dus.

Het is logisch dat bedrijven geen tijd hebben om hun klanten stuk voor stuk te leren kennen. De truc is om dat wél zo te laten lijken. En ondanks dat veel bedrijven al ver zijn met het persoonlijk benaderen van hun doelgroep, zijn er ook nog zat die flinke stappen te zetten hebben op dit gebied. Uit eigen ervaring, als ‘fervent hashtagger’, kan ik zeggen dat nog maar weinig bedrijven monitoren op hun Instagram hashtag. En als ze dit al doen, is het nog maar de vraag hoe en óf ze hierop inspelen. Ik weet in ieder geval zeker dat ik de volgende keer op het terras een flesje Grolsch bestel; want ja, een persoonlijke aanpak werkt.