Disruptie

Disruptie! Voor mij persoonlijk betekent dit puur en alleen gemak. Ik heb deze week nog een nieuwe bankpas aangevraagd via het Twitterkanaal van de ING, ik ben fan van de Tikkie app voor overschrijvingen en de lokale weerberichten via GoogleNow zijn voor mij de normaalste zaak van de wereld.

Ik kwam er echter kort geleden achter dat niet iedereen zo over disruptie denkt. Waar ik deze initiatieven van bedrijven toejuich, zijn er veel mensen die bijvoorbeeld het privacy aspect als drempel zien.

Skoda’s disruptie

Zo heb ik dit recent twee keer ervaren rondom het automerk Skoda. Ten eerste kreeg ik eerder dit jaar het bericht dat de Parkmobile app nu geïntegreerd kon worden met de ‘Mijn Skoda’ app. Het risico dat je vergeet je parkeeractie uit te zetten, wordt hiermee weggenomen. Zodra je auto gaat rijden, registreert de auto dit en wordt de actie stopgezet. Ideaal in mijn ogen! Toen ik dit verrukt noemde in een klantmeeting waar we het hadden over innovatieve, klantgerichte ontwikkelingen, waren mijn gesprekspartners veel gereserveerder. Het is dan natuurlijk zo dat de autofabrikant altijd op de hoogte is van de locatie van jouw auto.

Predictive maintenance

Ditzelfde gold voor een stukje ‘predictive maintenance’ vanuit ditzelfde automerk. Mijn auto gaf op maandagochtend het signaal voor het controleren van de bandenspanning. Iets wat ik de rest van de week gemakkelijk kon negeren door de melding af te sluiten. Dit zijn van die acties die nooit uitkomen en waarvoor ik mezelf had voorgenomen om er “dit weekend wel even naar te kijken”. Maar die woensdag had ik een gemiste oproep van een onbekend nummer. En donderdag ging mijn telefoon weer over. Het was de klantenservice van Skoda, of ik had gezien dat mijn bandenspanning aan een check toe was en of alles daaromtrent verder duidelijk was. Waar dit voor mij net even dat extra zetje was om dit wat hoger op mijn prioriteitenlijst te krijgen, riep ik op kantoor dat ik dit echt wel ‘super nice’ vond. Ook hier waren de reacties zeker niet overwegend positief. Het werd gezien als stalken en inbreuk op de privacy.

Gemak dient de mens

Het klopt natuurlijk dat op deze disruptieve manier steeds meer organisaties de beschikking hebben over persoonlijke data als de locatie van je auto, de plekken waar jij graag komt en bijvoorbeeld hoe vaak je met de trein gaat. Maar aan de andere kant: gemak dient de mens. En dat weegt voor mij toch net een stukje zwaarder… Wat is jouw meest recente voorbeeld van een innovatie waardoor je werd verrast? En was dit een fijne of minder fijne verrassing?