De SCODA-formule: 5 voorwaarden voor een succesvol communicatieplan

Zo aan het begin van ieder jaar zijn de meeste PR- en communicatieprofessionals, inclusief ikzelf, druk bezig met het opstellen van nieuwe PR- en communicatieplannen. De agenda’s staan bol van de brainstorms en businessmeetings om het plan zo goed mogelijk te laten aansluiten op de algemene bedrijfsdoelstellingen. Want iedere professional weet: hoe beter die op elkaar aansluiten, hoe meer successen er behaald gaan worden. Maar hoe weet je of jouw plan goed is? Er zitten als het goed is toch flink wat bloed, zweet en tranen in? In deze blog deel ik 5 bouwstenen waar wat mij betreft ieder communicatieplan aan moet voldoen. En om het makkelijker te onthouden lanceer in bij deze dan maar ook een nieuwe formule: SCODA. Storytelling, Converteren, Opvallen, Duurzaam en Actueel.

  1. Storytelling

De S is van Storytelling: Kom met een goed verhaal. Dat klinkt makkelijker gezegd dan gedaan, maar het is anno 2018 hét toverwoord voor een goed PR- en communicatieplan. Wat wil jouw doelgroep horen? Welke verhalen zorgen ervoor dat de klant jou vertrouwt? Bij storytelling draait het erom dat je een oprechte band opbouwt met de doelgroep; zonder al te veel commerciële poespas.

 

  1. Converteren

Wellicht een open deur: maar zorg dat de middelen in je PR- en communicatieplan altijd zo ingezet worden dat ze converterend zijn naar websitebezoekers of naar marketingleads. Dat moet je niet alleen technisch op die manier inregelen, maar maak content ook visueel en tekstueel zo aantrekkelijk mogelijk.

 

  1. Opvallen

Zorg dat je met een verfrissend verhaal over de bühne komt. Opnieuw het wiel uitvinden hoeft niet, maar het is goed als je op de één of andere manier opvalt. Je moet je voorstellen: er is zoveel content beschikbaar, op zo veel devices, op ieder moment van de dag, daar moét je uit kunnen springen. En dat kan alleen met een verfrissende insteek.

 

  1. Duurzaam

Een goed PR- en communicatieplan is duurzaam. Zorg ervoor dat je de maximale ROI uit jouw budgetten haalt. Dat betekent dat je niet in een kwartaal al je kruit moet verschieten. Staat er een onderzoeksrapport of een whitepaper in je plan centraal? Zorg dan dat je deze gesnipperd door het hele jaar kan uitnutten. En dat doe je door alle kanalen te benutten: paid, earned, shared en owned. Zet vanuit ieder kanaal je middelen in voor de meest optimale mix en een geïntegreerde aanpak.

 

  1. Actueel

Zorg dat jouw communicatieplan actueel is. Waar schrijven media over? Waar is jouw doelgroep mee bezig? Wat staat bovenaan de prioriteitenlijstjes? Het is belangrijk dat jouw plan aansluit op wat zich in het nieuws afspeelt. Zo is de kans vele malen groter dat ook journalisten, bloggers en vloggers interesse hebben in jouw verhaal. Maar let wel, blijf aan die O denken: zoek altijd naar dat opvallende haakje!

Liever toch nog even sparren? Met mij of met één van mijn collega’s? Neem dan contact met ons op! We helpen je graag.