blog (4)Elke halve seconde wordt er een nieuwe blog gepubliceerd. Bij Marcommit werken we daar hard aan mee. Sommige blogs worden zo uit de mouw geschud, waar anderen met bloed, zweet en tranen tot stand komen. Ons doe je een plezier als we een blog mogen schrijven, maar wat als schrijven niet je professie is? Als jij de vraag krijgt ‘wil je een blog schrijven?’, wat is dan jouw antwoord? Toen ik een aantal jaren geleden die vraag voor het eerst kreeg dacht ik ‘waarom?’. Die vraag werd redelijk snel beantwoord met ‘het zet jou en de organisatie waar je werkt op de kaart’. Je kunt laten zien dat je visie hebt, weet wat je klanten willen en dat biedt jou en de organisatie kansen. Klinkt super, maar voor je begint zijn er in ieder geval drie zaken om over na te denken:

1. Wat is je doel?
Wil je jezelf professioneel op de kaart zetten? Dan is het niet verstandig om te schrijven over hoe een broodje gezond gemaakt wordt, tenzij je natuurlijk als kok werkzaam bent. Ikzelf vind het altijd fijn om in de actualiteit op zoek te gaan naar onderwerpen die bij mij als blogger passen en deze te gebruiken in mijn blogs. Heb je het onderwerp bepaald? Check altijd eerst wat er al geschreven is. Dat geeft jou de gelegenheid een mening te vormen en een nieuw geluid te laten horen.

2. Waar wordt je blog geplaatst?
Niet geheel onbelangrijk: voor wie schrijf je? Schrijf je bijvoorbeeld voor de eigen website hou dan goed in je achterhoofd wie die website bezoeken. Zijn dat familie en vrienden, klanten, diverse media, of een mix hiervan? Iedere lezer is op zoek naar iets en wil zichzelf herkennen. Zo zijn de meeste CEO’s op zoek naar een duidelijke visie op actuele onderwerpen en marketeers zijn gek op how-to’s. Hou bij het schrijven van je tekst altijd de wensen van je lezer in het oog. Ik heb dat voor deze blog als volgt toegepast:
– Wie bezoeken de website van Marcommit? Klanten, prospects en de media.
– Wat zoeken zij op onze website? Kennis en informatie.
– Waar kan ik ze mee helpen? Handige tips over het schrijven van blogs.

3. Wat past bij jou en/of je bedrijf?
Als je jezelf als Sales Manager wil profileren is het niet handig om een HR gerelateerd stuk te schrijven over bijvoorbeeld arbeidsvoorwaarden. Wel kun je dan natuurlijk je collega helpen met jouw blogidee over arbeidsvoorwaarden. Je kunt beter schrijven over iets waar veel van jouw klanten tegenaan lopen of jouw visie op sales strategieën delen. Let ook altijd op met het schrijven over klanten, leg de tekst altijd aan je klant voor, alvorens iets te plaatsen.

Met deze handige tips komt jouw eerste (of zoveelste) blog hopelijk een stapje dichterbij. Kom je er niet uit? Bij Marcommit geven we ook handige blog workshops die jou net dat benodigde zetje kunnen geven. Want een blog schrijven hoeft geen bloed, zweet en tranen te kosten. Als je maar weet waar je moet beginnen.