Een tijdje terug schreef ik al een blog over de werkzaamheden bij Marcommit. Aanleiding hiervoor was dat ik van vrienden vaak de vraag kreeg wat ik nu eigenlijk de hele dag doe. Tijdens die gesprekken over mijn baan als PR consultant kreeg ik ook het een en ander aan vooroordelen over me heen. Vooroordelen die absoluut niet waar zijn. Reden voor een nieuwe blog! Hierbij een rijtje met dingen die allemaal niet waar zijn. Enjoy!

1. PR is alleen in de media willen komen

Als je denkt dat PR alleen maar gaat over iemand met zijn portretfoto op de voorpagina van het FD krijgen, heb je het mis. Het gaat niet alleen om lukrake publiciteit. Geloof me, er zit een strategie achter. Voordat we met PR aan de slag gaan, worden de doelstellingen van de opdrachtgever uitvoerig besproken. Misschien wil de klant als thought leader gezien worden binnen zijn branche of een imagoverandering teweeg brengen. Zo zijn er nog tig andere doelen die allemaal van belang zijn voor de aanpak. Als we het doel helder hebben, wordt daar een gedegen PR-strategie voor uitgestippeld. Daarbij kijken we uiteraard naar de doelgroep die de opdrachtgever graag wil bereiken, waar die zich bevindt en wat die interessant vindt. Aan ons de schone taak om de doelgroep vervolgens te bereiken met de juiste content. Als de doelgroep dan toevallig het FD leest, so be it. Overigens adviseren we ook over talloze andere zaken, zoals social advertising, marketingcampagnes en crisiscommunicatie. Maar dat terzijde.

2. PR-bureaus versturen alleen persberichtenPR

We schrijven en versturen inderdaad persberichten. Dit is echter slechts een piepklein deel van onze werkzaamheden. Zoals ik net al zei, kan PR bijdragen aan thought leadership, het claimen van een autoriteitspositie, hogere naamsbekendheid, leadgeneratie, etc. Als je denk dat we dit enkel met persberichten trachten te bereiken, dan vergis je je. Er zijn talloze andere activiteiten te bedenken waar wij ons over buigen. Bijvoorbeeld blogs, vlogs, het beheren van social media-kanalen, reference cases, interviews, artikelen, spreekmogelijkheden op events, enzovoorts.

3. PR kost geld

Afhankelijk van jouw definitie van PR, kan het geld kosten. Public relations, zoals de naam zelf zegt, zijn alle publieke uitingen. Dat zou in theorie ook een radiospotje kunnen zijn. Dan heb je het echter wel over paid kanalen. In de regel buigen wij ons over de earned kanalen. Dat zijn de publieke uitingen waar je dus niet voor betaalt. Gratis publiciteit is uiteraard een hele andere tak van sport dan reclame inkopen. Vanzelfsprekend betaal je het PR-bureau, maar dat is een goede investering. We werken erg hard om de doelstellingen van onze opdrachtgevers te behalen en dat doen we met plezier! Dit neemt niet weg dat we ook goed zijn in paid en owned kanalen. Veel media maken immers de overstap naar een meer commercieel businessmodel, daar moeten we in mee.

4. PR-bureaus staan in de weg

Dat brengt me op het volgende: PR-bureaus zouden altijd in de weg staan. We zitten vaak tussen de opdrachtgever en de journalist, maar dat betekent niet dat we in de weg staan. In tegendeel, het is een vorm van bemiddelen waarmee we ieders leven makkelijker maken. We bellen, mailen, appen, zwoegen en bellen nog een keer. Allemaal om te zorgen dat de journalist een goed verhaal krijgt en de opdrachtgever zijn verhaal bij een mooi medium naar buiten kan brengen. En dat het liefst met zo min mogelijk handelingen voor beide partijen. Vaak zijn wij ook de ingang voor iemand die moeilijk te bereiken is. Ook moeten we een minder relevant verhaal wel eens een halt toeroepen. Dus ja, we zitten er soms tussen. Maar geloof me, het werkt in ieders voordeel.

5. PR-professionals zijn altijd blonde dames

Really? Natuurlijk niet! Toch schijnt er een vooroordeel te zijn over dat PR-mensen altijd (a) vrouwen zijn en (b) blond zijn. Grote onzin natuurlijk. Er zijn genoeg mannen werkzaam in de PR-branche en die zijn erg goed in wat ze doen. Over de haarkleur ga ik niet eens uitweiden.

En tot slot…

6. PR-professionals hebben geen kennis van de business

Dit gaat vaak gepaard met het vooroodeel hierboven: “Die blonde PR-dames hebben toch geen kennis van IT?!” Kunnen wij ghostwriten over multi cloud-integratiesoftware, een blog tikken over de strategische toepassingen van low code-platformen of een whitepaper schrijven over blockchain, zonder het onderwerp te begrijpen? Nee. Wij weten waar we het over hebben. We kennen de taal, leren het vakjargon, begrijpen de inhoud en bovenal; we snappen de business. I rest my case.