Steeds meer bedrijven werken samen met een bureau voor PR en marketing. De vorm van zo’n samenwerking kent veel verschillende soorten en maten. De een wil het liefst zoveel mogelijk uitbesteden en er zo min mogelijk omkijken naar hebben, terwijl de ander juist zeer betrokken is en ook zelf een actieve bijdrage levert aan de strategie en uitvoer ervan. Maar welke vorm je ook kiest, een investering in een bureau is natuurlijk niet niks en vanzelfsprekend wil je er het maximale uit halen. Dus, overweeg je om een PR- en marketingbureau in te schakelen? Of wil je jouw samenwerking met een bureau naar een hoger plan tillen? Met deze vijf tips krijgt de samenwerking een boost en is succes gegarandeerd.

1. Deel

‘Sharing is caring’ is een gevleugelde uitspraak als het gaat om PR en marketing. Hoe meer jij deelt met een bureau, hoe beter wij ons werk kunnen doen. Zeker voor het oog onbenullige zaken kunnen een prima haakje zijn voor een nieuwsmoment. Denk aan een nieuwe medewerker, nieuwe klanten, een samenwerking of een intern verbeterprogramma. Geef dus openheid van zaken en bespreek regelmatig nieuwe ontwikkelingen, ook als het nog confidentieel is. Wederzijds vertrouwen is vanzelfsprekend dan ook een groot goed.

2. Maak tijd vrij

Veel bedrijven willen ontzorgd worden door een bureau, maar je ontkomt er niet aan om zelf ook tijd vrij te maken. Denk aan het goedkeuren van teksten, informatie verzamelen, meedenken over een nieuwe campagne of iemand snel beschikbaar maken voor een interview – het hoort er allemaal bij. Vergeet dus niet dat samenwerken met een PR- en marketingbureau tijd kost.

3. Weet waar je het over hebt

Een bureau huur je vaak in vanwege de specialistische kennis die zij meebrengt. Desalniettemin is het ook waardevol zelf over enige basiskennis te beschikken om PR en marketing op waarde te kunnen schatten, maar ook om een realistisch beeld te krijgen van wat je kunt verwachten. Zo is PR geen magische knop die je even kunt indrukken om meer naamsbekendheid te krijgen en zorgt een snelle marketingactie er ook niet voor dat nieuwe klanten morgen voor jou in de rij staan. Voorkom telleurstellingen en weet wat PR en marketing is en welke effecten je ervan kunt verwachten.

4. Stel concrete doelen

Voortbordurend op het vorige punt, is het vaststellen van concrete doelstellingen ook een punt van aandacht. Heldere doelstellingen helpen om focus aan te brengen. Veel mensen denken dat de waarde van PR lastig te meten is en de discussies daarover worden al sinds jaar en dag op het scherpst van de snede gevoerd. Hebben we het over aantallen publicaties? Advertentiewaarde? Het bereik van een publicatie? Aantal views? Clicks? Of toch liever de boodschap? Wat je ook verkiest, een bureau kan je zeker helpen om concrete doelstellingen en meettechnieken vast te stellen. En last but not least, rapportage over de doelstellingen is goed, maar sla er niet in door. Zonde van je budget, toch?

5. Ga voor een match

Het laatste ingrediënt voor een succesvolle samenwerking is natuurlijk de match met het bureau. Samenwerken blijft immers mensenwerk. Vind je creativiteit en pro-activiteit belangrijk? Of is diepgaande kennis van jouw branche belangrijk? Of wil je een internationale strategie en zijn de buitenlandse betrekkingen van een bureau belangrijk voor je? Kies voor een bureau dat past bij jouw organisatie, doelstellingen, mensen en cultuur en succes is verzekerd.